Matematik

??

26. august 2020 af nutellaelsker - Niveau: C-niveau

jeg forstår godt hvad y=ax+b er men hvorfor og hvad er meningen med når der står et 0 tal efter x som dette her: x0 =ax0 +b og så forstår jeg heller ikke hele det der lange stykke på billedet som til sidst giver y0 +a. Hvordan kommer man frem til at det er y0 +a? hvor kommer y tallet lige pludselig fra.

Vedhæftet fil: Skærmbillede (88).png

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. august 2020 af Anders521

#0 Som der står i beviset, er x0 "en tilfældig, men fast x-værdi". Det kunne f.eks. være -2,  √7 eller 3/13.  At der står y+ a få linjer længere ned i beviset er resultatet ved at lægge 1 til x0. Tallet 1 er en tilvækst til x0. Man kommer frem til omskrivningen y+ a som følge af y= ax0 +b.

Svar #2
27. august 2020 af nutellaelsker

1. Sådan det du siger er at x kan være et bestemt tal som fx -2 osv med alle mulige andre tal som du siger

2.ok jeg tror jeg har forstået det. Så vi har fx en y værdi y0 men når der fx bliver lagt 1 til x0 (det kunne fx være at x var 3) så vi har ligningen 2*x3+1 =7 men der bliver lagt 1 til X0 så bliver det til 2*x4+1. Til sidst i ligningen står der y0+a fordi når den vokser med fx 1x (fra x3 - x4) så vokser den også 1a (altså a vokser 1 gang op ad y aksen og med den samme hældning som er 2. Kan det passe at jeg har forstået rigtigt? Er meget langsom til at forstå matematik

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. august 2020 af MandenMedMangeHatte

x og y er begge variable.

x0 og y0 er begge et specifikt tal.

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. august 2020 af PeterValberg

#0 Fremadrettet, når du opretter indlæg, så lad overskriften være sigende...

citat fra betingelserne (for brugen af denne portal):

Giv dit indlæg en sigende titel. På den måde er der større sandsynlighed for, at lektiehjælperne kan finde dit spørgsmål.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #5
27. august 2020 af nutellaelsker

Ok skal nok næste gang

Skriv et svar til: ??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.