Studievejledning

Studieretningslinje valg - forskel på biotek A og biologi A?

16. september 2020 af chayte
Hej folkens,

Jeg skal vælge studieretningslinje snart, men er i tvivl om, hvilke af følgende to studieretninger, jeg skal vælge: biotek A, mat A og fysik B eller biologi A, kemi B og fysik C. First of all, så kan jeg ikke helt skelne forskellen mellem biotek A og biologi A. Nogen der kan hjælpe?

Kan se fordele og ulemper ved begge, men jeg er lidt i tvivl. Med sidstnævnte studieretning “nøjes” jeg med at have fysik på C. Ulempen er så, at matematik skal hæves til A i 3g, hvilket jeg har hørt er ret stressende. Hvordan er det, at hæve mat i 3g?

Med førstnævnte studieretning skal matematik ikke hæves, og fagene kemi og biologi er kombineret. Hvordan er folks oplevelse med faget biotek? Er kemi delen af biotek den samme sværhedsgrad, som hvis jeg tog kemi på B? Og er biologi delen af biotek det samme som biologi A? Hvis jeg tager biotek studieretningen, skal jeg dog have fysik på B. Er fysik B meget sværere end fysik C, eller er det overkommeligt?

Hvad er folks oplevelse af de to studieretninger, og hvad påvirkede jeres valg af dem?

Brugbart svar (1)

Svar #1
25. september 2020 af Rasko90

Bioteknologien kigger på et udvalgt område inden for biologien, hvor der er fokus på hvordan biotek bliver brugt i hverdagen, hvordan enzymer virker, genetik, molekylær biologi samt en del mere kemi end på Biologi A

Du undgår alt det  "kedelige" omkring økosystmer osv.

Du skal nok vælge dit fag udfra hvad du godt kunne tænke dig at blive. 

Hvis du gerne vil være ingeniør f.eks. så ville jeg tage Bioteknologi A og Fysik B, alle ingeniør uddannelser næsten kræver fysik B, nogle af dem kræver Kemi B eller Biotek A. Så hvis du tager Biologi A, Kemi B, Fys C, så er det nok mere noget biologisk naturvidenskabligt eller medicin osv du vil være.

Sværhedsgrad af de forskellige fag er relativt, det kommer jo an på hvad du finder interessant og hvad du er god til. Hvis du har rigtigt svært ved kemi tror jeg biotek ville være nemmere da det er lidt mere virkelighedsnært.

Jeg har selv Fysik B nu, og jeg finder det ikke specielt svært i forhold til C, tværtimod. Jeg synes C niveau var svært fordi alt var helt nyt for mig, hvor på B bruger du de færdigheder du har lært på C niveau og mange af forløbende er de samme, dog med lidt flere formler og udregninger.

Jeg er ikke studievejleder, blot selv en studerende med Mat A, Fys og Kemi B og en plan om at studere biotek ingeniør, så det er blot mine tanker.

Hvis jeg var dig ville jeg tage Mat A, Biotek A, Fysik B. Det giver dig klart flest muligheder mht adgangskrav på de forskellige naturvidenskablige uddannelser.


Svar #2
25. september 2020 af chayte

Mange tak for det grundige svar! Det har opklaret en hel del :-) Det ender med, at jeg vælger biotek.

Skriv et svar til: Studieretningslinje valg - forskel på biotek A og biologi A?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.