Matematik

Udviklingen i andelen af vedvarende energi opgave 7 - herunder 1f)

05. oktober 2020 af Audioholic - Niveau: B-niveau

Hejsa derude.

Jeg har lavet det hele op til sidste spørgsmål 1f). Jeg har simpelthen ingen ide om, hvordan man skal løse det problem? Er der én, der kan hjælpe? Opgaven er vedhæftet opslaget.

Det eneste jeg har prøvet, er at udføre lineær regression med samme data, men hvor jeg til sidst indsætter 40 på x'es plads (40 år efter 2010) og så y = 100 (100% i år 2050) - jeg får regneforskriften y = 2,0034x+19,001 - men det tror jeg bare ikke, er korrekt. Men man får jo den procentvise stigning med den forskrift - nemlig 2,0034.

På forhånd tak!

Mvh. Anton

Vedhæftet fil: Opgave 7.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #1
05. oktober 2020 af AMelev

Du skal ikke tage udgangspunkt i 2010, men i 2019.
t = Antal år efter 2019 og f(t) = Andel af vedvarende energi (målt i %)
Model: g(t) = a·t + b 
Data: g(0) = b = 35.4 og g(2050 - 2019) = g(31) = 100.
Indsæt i sidste ligning og løs mht a.

Der er en fejl/mangel i opgaven. I tabellen skulle have stået Andelen af vedvarende energi (målt i %).
Procent går på andel - ikke på procentvis stigning, så der er tale om, at procentpointene stiger lineært. God refleksion!

Svar #2
05. oktober 2020 af Audioholic

Tak for dit svar!

Jeg forstår det dog stadig ikke helt. Jeg har prøvet at gøre det, jeg tror, du mener, men er overhovedet ikke sikker. Er det korrekt? Se vedhæftet fil.

Brugbart svar (1)

Svar #3

Det er sådan set  korrekt, men du har ikke udnyttet, at f(31) = 100. Sæt det ind og beregn a. som angiver den gennemsnitlige årlige vækst i procentpoint for andelen af vedvarende energi, hvis målet på 100% skal nås i år 2050.

Jeg gætter på, at metoden er den samme, som den du oprindeligt har benyttet i #0, men der har du ikke benyttet 2019 som udgangspunkt.

Svar #4

Så hvis du har ret i, at den foregående metode er korrekt, så må den vedhæftede besvarelse ligeledes være korrekt? Gider du tjekke? =)

Brugbart svar (1)

Svar #5

Jeg er SÅ enig, men det havde du også fået, hvis du havde regnet videre med                           

og havde indsat 100 i stedet for f(31).

Svar #6

Så længe det er korrekt, den måde jeg har gjort det på, så er jeg tilfreds. Mange tak for din tid!

Skriv et svar til: Udviklingen i andelen af vedvarende energi opgave 7 - herunder 1f)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.