Matematik
grafer og funktioner
Hej Jeg har pretty much brug for hjælp til alle opgaver her (A,b,c & D) håber I kan hjælpe mig! Se bilag;)
Svar #1
08. oktober 2020 af ilovemath99
a) x er antal år efter 2009 så hvis du skal undersøge 2016 så skal x være lig med 7 fordi:
x =2016 -2009 => x = 7
f(x), som er også y-værdi er det årlige antal patienter med hensyn til x-værdi, som er blot året :). så y-værdi til x = 7 betyder: antal patiener til år 2016. For at finde den antal patienter i år 2016 skal du så sætte x = 7 i den model og beregne det, så får du f(x).
b) her skal du bare sætte g(x) = 50000 og isolerer for x, dog jeg synes den er dårlig formuleret fordi det "under" der lyder som man skal undersøge et ekstrema. Måske er det bare det at jeg få et decimaltal og så din lærer vil gerne se hvis du kan forstå ud fra det decimaltal at der gik også et par måneder i det bestemt år, i guess.
c) du skal plot den funktion hvis du anvender maple som CAS-værktøj. Ellers kan du også bruge geogebra. Hvis du er i tvivl om hvad er f(x) og g(x) for noget funktioner så er de bare de to funktioner fra opgave a) og opgave b).
d) Her skal du undersøge hældning ud fra grafen, h(x) er y-akse, samlede årlige udgifter og antal år efter 2009 er x-akse, så kan du ud fra grafen sige fx jamen i år [x] blive hælning negativ og dermed vil funktionen aftage, ergo de samlede årlige udgifter vil begynde at falde.
c)
c)
Skriv et svar til: grafer og funktioner
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.