Matematik

Vektor

01. november 2020 af adam64 - Niveau: C-niveau

Har prøvet i flere dage at lave den her og skal aflevere om 2 timer kan nogle sende facitet

sidder i en dårlig situation, jeg kommer højst sandynlig ikke til at lave afleveringer i op til 2 uger da jeg har haft nærkontakt med en der har corona, og lige nu har jeg alle symptomer, og jeg må ikke tage i skole. Jeg har fået. afvide at jeg skal lave alle mine afleveringer indtil jeg skal testes 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. november 2020 af MandenMedMangeHatte

Jamen den har jeg da hjulpet dig med her https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1981510&page=2.

Lav være med at oprette flere tråde om det samme.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. november 2020 af AMelev

Jeg forstår ikke, at du i 2g har matematik på C-niveau. Jeg henviser derfor til formelsamlingen til STX-B (FS). Indholdsfortegnelsen er på side 4.

a) FS side 15 (75) 
P(x,y) er et et punkt på cirklen, hvis punktet passer ind i ligningen. 
Du får oplyst både x, y, a og b. Indsæt i ligningen og beregn r2:
Indsæt så a, b og r2 i cirklens ligning og reducer.

b) FS side 15 (71)
Tangenten står vinkelret på radiusi P, så CP er normalvektor til tangenten og du kender P0(x0,y0) = P
Indsæt i ligningen og reducér.

c) FS side 15 (72)
Linjen gennem C med retningsvektor CP skærer cirklen i de to tangenters røringspunkter.
Bestem parameterfremstillingen for denne centerlinje.
Sæt parameterudtrykkene for x og y ind i cirklens ligning fra a) og løs ligningen mht. t.
Indsæt t-værdierne i parameterfremstillingerne for at bestemme røringspunkter (det ene er P).

Opgaven kan også løses vha. dit geometriværktøj.

Vedhæftet fil:Udklip-1.JPG

Skriv et svar til: Vektor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.