Matematik

Jeg har virkelig brug for hjælp til opgaven

12. november 2020 af UCL (Slettet) - Niveau: B-niveau

En anden parabel P2 har Toppunktet T=(2,2) og rødderne 1 og 3.

Bestem en ligning for P2.

Jeg kan slet ikke huske hvordan man starter sådan en opgave

Brugbart svar (1)

Svar #1
12. november 2020 af peter lind

Parablens ligning er c(x-r1)(x-r2) hvor rødderne er r1 og r2. Toppunktet ligger i (x1+x2)/2

Svar #2
12. november 2020 af UCL (Slettet)

Altså du må virkelig undskylde, men jeg forstår ikke helt 

1. hvilken formel bruger du til det her ?

Jeg har formelsamling fra HF B2018 2. udgave. 

2.Hvordan regner du at toppunktet ligger i de koordinater

3. Hvad står C for i den formel du bruger

Svar #3

Hvis man bruger den her :  f(x) = a· (x - r1)(x - r2)

hvordan kan man så sætter rødderne 1 og 3 ind og bestemme ligningen for P2

Brugbart svar (1)

Svar #4
12. november 2020 af ringstedLC

\begin{align*} f(x)=y &= a\cdot (x-r_1)\cdot (x-r_2) \\ y_T &= a\cdot (x_T-1)\cdot (x_T-3) \\ a &= \;? \end{align*}

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. november 2020 af Anders521

#3 Du skal bare erstatte r1 og r2 med tallene 1 og 3. 

Svar #6

Okay ja. Jeg ved ikke hvordan man regner parenteserne ud

Brugbart svar (0)

Svar #7

#6: Du har vel forhåbentligt ikke glemt alt fra https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1983277

Svar #8

Sådan som jeg  havde forstået det betød det at jeg skulle faktorisere det nedstående med nulreglen at gøre 

f(x) =0=  2·(x-1)·  (x+3).

0= (x-1)*(x+3)               

x-1 = 0→          x=   1               

x+ 3  =                 x= -3

x1=     1                                                 

x2=   -3

Svar #9

Jeg ved ikke om jeg er ved at forstå det nu så :

y = ax^2  + bx + c↓

f(x) = a· (x - r1) (x - r2)

f(x)=   (2,2-1) *(2,2- 3)

a=    1,2  *  0,8 = 0, 96

Brugbart svar (1)

Svar #10

\begin{align*} f(2)=2 &= a\cdot (2-1)\cdot (2-3) \\ a &= \frac{2}{(2-1)\cdot (2-3)}=-2 \\ f(x) &=-2\cdot (x-1)\cdot (x-3) \end{align*}

Svar #11

Hvordan er 'a' med til at fortælle, hvordan vi kan bestemme en ligning for punktet 2

Svar #12

hvorfor skriver du parentes mlm f(2)?

betyder:  - 2 * (x-1)* (x-3)      er ligningen for parablen P2

Brugbart svar (0)

Svar #13
12. november 2020 af Anders521

#12 Ikke helt, det er y = -2·(x-1)·(x-3), der er ligningen for P2. Årsagen til at der skrives "f(2) = 2" skyldes, at man gerne vil bestemme a. 

Brugbart svar (1)

Svar #14

#11 er noget vrøvl, da et punkt ikke har en ligning og der ikke er et punkt, der hedder "2".

Men der er en parabel, der hedder P2 og dens ligning skal du finde.

Eksempler på ligninger for en parabel:

\begin{align*} \text{Standardformen}:y &= ax^2+bx+c \quad \text{med kendte koefficienter} \\ \text{Rodformen}:y &= a\,(x-r_1)\,(x-r_2) \quad \text{med kendte r\o dder} \\ \text{Topppunktsformen}:y &= a\,(x-x_T)^2+y_T \quad \text{med kendt toppunkt} \end{align*}

Se at uanset form skal a beregnes/være kendt for at ligningen kan dannes.

Svar #15

Ja, forstår godt P2 er en parabel (#12) er ved være lidt træt - undskyld jeg vrøvler :) og jeg prøver lige at læse begge jeres svar igen. Jeg spørger nok meget ind til det her, og det er for snart selv at kunne lave lign. opgaver - men i #10. Der deler du 2 med med de 2 parenteser ? 2 er det fra toppunktet 2,2... og det sidste som står der : er det P2’s ligning ?

Brugbart svar (1)

Svar #16
13. november 2020 af Anders521

#15 Du spørger om indholdet i #10, om tallet 2 er taget fra toppunktet T=(2,2). Bemærk, at koordinaterne til toppunktet består af to 2-taller, og begge bruges i #10.  Intentionen er nu at bestemme, hvilke tal bogstavet a er. Indtil videre ved vi, at ligningen for P2 kan skrives som 

y = a·(x-1)·(x-3)

Vi ved, at ethvert punkt i xy-planen, består af et x- og y-koordinat, hvorfor vi skriver et punkt som (x,y). Vi er givet et såkaldt toppunkt, T = (2,2), hvor x = 2 og y = 2. Fint! Hvis vi indsætter disse tal i ligningen i x's og y's plads ovenfor får vi 

2 = a·(2-1)·(2-3)

der er en ny ligning med a som ubekendt (Det er netop a vi gerne vil bestemme). Lad os omskrive den:

2 = a·(2-1)·(2-3) ⇔ 2 = a·1·(-1)

Tallet 1 i produkktet a·1·(-1) kommer af regnestykket 2-1, og tallet -1 i samme produkt kommer af regnestykket 2-3. Den nye ligning kan omskrives yderligere som

2 = -a.

Dividerer vi med -1 på begge sider af lighedstegnet får vi -2 = a eller a = -2, hvilket skrivemåde vi bruger, er underordnet. Hvis vi opsummerer vores resultat, har vi fundet ud af, at ligningen for P2 er der givet ved 

y = -2·(x-1)·(x-3),

hvilket var det, der blev spurgt efter.

Svar #17
13. november 2020 af UCL (Slettet)

1000 1000 tak. Jeg sætter virkelig pris for jeres gode hjælp:). Jeg kan sige at jeg forstår det når du forklarer det her, men jeg er desværre ikke sikker på at jeg nu selv vil kunne lave præcis en lign. opgave.   

Og nu spørger jeg nok lidt dumt, men når der står som der står i #0

En anden parabel P2 har Toppunktet T=(2,2) og rødderne 1 og 3. Bestem en ligning for P2.  

Til en opgave til eksamen f.eks. er det så skal man vel skrive alle mellem regningerne også og noter dertil som du har gjort ? (#16 ) og til sidst skrive:     y = -2·(x-1)·(x-3),

Brugbart svar (1)

Svar #18
13. november 2020 af Anders521

Til en opgave til eksamen f.eks. er det så skal man vel skrive alle mellem regningerne også og noter dertil som du har gjort ? (#16 ) og til sidst skrive:     y = -2·(x-1)·(x-3),

Nej, absolut ikke. Til en skriftlig prøve, skal din besvarelse være præcist og kortfattet. Dine mellemregninger og argumenter skal være tilstrækkelig, så censor kan følge din tankegang.

En anden parabel P2 har Toppunktet T=(2,2) og rødderne 1 og 3. Bestem en ligning for P2.  

... Eftersom de givne oplysninger for P2 er præcis de samme som for P1, vil der være tale om samme ligning.

1000 1000 tak. Jeg sætter virkelig pris for jeres gode hjælp:). Jeg kan sige at jeg forstår det når du forklarer det her, men jeg er desværre ikke sikker på at jeg nu selv vil kunne lave præcis en lign. opgave.   

Velbekommen. Hvad angår din usikkerhed, er du nok lang fra den eneste elev, der har svært med sådanne opgaver. Det gælder om at afsætte tid og indsats for at kunne blive bedre i faget, hvilket betyder at stikke næsen i sin lærebog, og læse aktiv med papir og blyant i hånden (eller med kridt og tavle hvis man har disse) og stille spørgsmål til indholdet, osv...Matematik er svært, men overkommeligt.

Svar #19

Jeg er het enig, jeg ved jeg skal læse en del mere både i mine matematik bøger, men også kigge på noter fra undervisningen og videoer. Jeg håber det tilsidst hjælper lidt, for lige nu synes jeg stadig opgaverne er svære. 

Jeg tror den følgende opgaver hænger sammen med den opgave jeg har fået hjælp til. Opgaven lyder:

Bestem afstanden fra T til linjen l.

Cirklen C har centrum i T og linjen l som tangent.

Svar #20

Jeg tror linjen l er fra den tidligere opgave: 

Parablen P1 er givet ved ligningen y=0.5x^2-3x+3.5 og linjen l er givet ved ligningen y=2x-7.

Jeg ved ærligt talt ikke hvad der menes med afstanden fra T til linjen l.  

jeg forstår kun at linjen l  (må være en tangent ret linje, linær funktion) til cirklen C, hvor centrum er i T?..

Hvis der er nogle som kan forståden her opgave med de her oplysninger, vil det være en stor hjælp

Forrige 1 2 Næste

Der er 39 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.