Matematik

Differentiering - to opgaver

16. november 2020 af plinner - Niveau: B-niveau

Første opgave her, kan jeg ikke oprette en graf til i GeoGebra. Jeg går ud fra at opgaven handler om at lave grafen og observere hvornår at den hælder, men det er vist ikke tilfældet?

Uanset hvad, er jeg ikke sikker på at jeg helt forstår opgaven, så hvis nogen kan forklare den for mig, bliver jeg meget taknemmelig.

Vedhæftet fil: 2.png

Svar #1
16. november 2020 af plinner

Denne her opgave, føler jeg at jeg forstår nogenlunde. Længden af hegnet er 2x+y, og arealet af hundegården må være x*y. Derfor, er opgave 3 y=30/x. Men, hvordan filan skal opgave 4 laves? Differentiering crasher mit CAS-program, og så kan jeg jo altid differentiere selv, men jeg ved så ikke helt hvor at jeg skal hen derefter.

Vedhæftet fil:1.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
16. november 2020 af janhaa

4)

O ' (x) = 2x + 40 =0

x = -20


Brugbart svar (1)

Svar #3
16. november 2020 af janhaa

3)

O = 2x + y

O(x)=2x + \frac{30}{x}\\ O'(x)=2- \frac{30}{x^2}=0\\ x>0:\\x=\sqrt{15}


Svar #4
16. november 2020 af plinner

#3

3)

O = 2x + y

O(x)=2x + \frac{30}{x}\\ O'(x)=2- \frac{30}{x^2}=0\\ x>0:\\x=\sqrt{15}

Forstår ikke rigtigt hvorfor, men stoler på din udregning, og spørger min lærer. Tak. :)

Nogen bud på anden opgave?


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. november 2020 af AMelev

#0 Husk kun en opgave pr. tråd, ellers bliver det noget rod.


Da definittionsmængden er begrænset 0 ≤ x ≤ 50, kan du bestemme minimum vha. dit grafværktøj, bare du sørger for at hele grafen er i vinduet.
Generelt kan du bestemme max/min ved at bestemme nulpunkter for den afledede funktion (her O'(x)).
Så benytter du fortegn for den afledede funktion eller grafen for selve funktionen til at afgøre, om der er max eller min i det fundne nulpunkt for O'(x).


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. november 2020 af AMelev


Skriv et svar til: Differentiering - to opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.