Matematik

Differentialregning hjælp

17. november 2020 af Rasko90 - Niveau: B-niveau

Hej jeg har fået denne opgave, som jeg godt nok føler mig lidt tabt i.

I spørgsmål A) skal jeg lave nogle enheder om? normalt ville jeg jo for at finde h sætte de 1000 ind på V's plads og 5 ind på x's plads og isolere for h, men jeg er ikke sikker på det er metoden 

Nogle der kan pege mig i retningen af hvordan man løser sådan en opgave her?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2020 af Anders521

#0 Læs denne tråd


Svar #2
17. november 2020 af Rasko90

Jeg fandt den godt efter, men forstår stadig ikke helt hvad han mener med sin forklaring til svar "C" 

Han indsætter nogle værdier for x^2 men andre steder ikke, forstår ikke hans fremgangsmåde, og der er jo ikke meget supplerende tekst at hente.


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. november 2020 af AMelev

a) Din metode til a) er fin.

b) Brug dit grafværktøj og vær obs på x-begrænsningen

#2 I det pågældende link er der ikke svar til c)
c) Bestem nulpunkt(er) for O'(x) og benyt fortegn for O'(x) og/eller grafen for O til derudfra at bestemme monotoniforhold og max/min.
 


Brugbart svar (1)

Svar #4
17. november 2020 af mathon

           \small \begin{array}{lllll} c)\\& \begin{array}{lllll} \textup{Overflade:}&\textup{Define}\quad f(x)=3.14\cdot x\cdot \sqrt{x^2+\left ( \frac{955}{x^2} \right )^2}\\\\& \textup{Define}\quad g(x)=\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} x}(f(x))\\\\ \textup{Ekstremum}\\ \textup{kr\ae ver:}&g(x)=0\\\\& \textup{solve}\left ( g(x)=0,x \right )\mid x>0\\\\ &x=8.77(33) \end{array} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #5
17. november 2020 af mathon

           \small \small \begin{array}{lllll} c)\textup{ fortsat}\\& \begin{array}{lllll} \textup{Fortegnsvariation}\\ \textup{for }g(x)\textup{:}\\& \begin{array}{lllll} g(x)<0&\textup{for}&0<x<8.77&\Leftrightarrow&f(x)\textup{ er aftagende}\\ g(x)>0&\textup{for}&x>8.77&\Leftrightarrow&f(x)\textup{ er voksende}\end{array}\\\\ \textup{Hvorfor }f(x)=O(x)&\, \, \, \textup{har minimum for }x=8.77 \end{array} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #6
18. november 2020 af mathon

             \small \textup{solve}\left ( g(x)=0,x \right )\mid x>0\;\xrightarrow[]{\textup{rettes til}}\;\textup{solve}\left ( g(x)=0,x \right )\mid 1\leq x\leq 15


Skriv et svar til: Differentialregning hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.