Fysik

hastighedsopgave

18. november 2020 af Amalie1234324 - Niveau: B-niveau

Nogen der ved hvilken formel der skal bruges? jeg kender jo ikke nogen hastighed, me nkender start og slut placering som er på 100 og 0 og tiden er 2 sekunder?

Vedhæftet fil: a.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. november 2020 af mathon

              \small \Delta h=\frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. november 2020 af Eksperimentalfysikeren

Der står ikke, at telefonen kommer helt ned på 2 sekunder. Du skal regne ud, hvor langt den kommer på de 2 sekunder.


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. november 2020 af Capion1


# 0
Der er sikkert flere delspørgsmål i opgaven her, men for a) har vi ikke brug for at vide, hvad telefonen vejer.
 


Svar #4
20. november 2020 af Amalie1234324

Så skal jeg vel finde slut X, da jeg kender X0. Men jeg skal også kende start hastigheden for at kunne finde slut X, og den har jeg ikke. Jeg har ikke nogen hastighed der kan bruges


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. november 2020 af Capion1

Til spørgsmål a) skal du ikke kende nogen hastigheder.
Fra det øjeblik telefonen slippes fra broen, vil den derfra være faldet  1/2gtmeter efter 2 sek,
Indsæt t = 2 sek og g = 9,81 m/sek2
Der er jo stadig en bid vej endnu at falde, inden telefonen rammer vandet.
Jeg tror du spørger om andet, end af den del af opgaven, du har vist.


Svar #6
20. november 2020 af Amalie1234324

kan jeg spørge hvorfor det er 1/2?


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. november 2020 af mathon

Du kender sikkert hastighedsudtrykket for
konstant acceleration:
                                           \small \begin{array}{lllll} v=v_0+a\cdot t \end{array}

Hvis du differentierer
                                            \small \begin{array}{lllll} s=\frac{1}{2}\cdot a\cdot t^2+v_0\cdot t+s_0 \end{array}

får du
                                             \small \begin{array}{lllll} \frac{\mathrm{d}s }{\mathrm{d} t}={\color{Red} \mathbf{v}}=\frac{1}{2}\cdot a\cdot 2\cdot t+v_0=a\cdot t+v_0={\color{Red} \mathbf{v_o+a\cdot t}} \end{array}

Nu arbejder du op/ned
i højden og med den
specifikke acceleration
\small g i tyngdefeltet, hvorfor
notationen bliver:
                                              \small \begin{array}{lllll} h=\frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2+v_0\cdot t+h_0 \\\\ h-h_0=\frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2+v_0\cdot t\\\\ \Delta h=\frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2&\textup{da }v_0=0 \end{array}
                     

(Det havde været hurtigere med et integral, men integralregning er ikke B-pensum.)


Svar #8
22. november 2020 af Amalie1234324

Tak for hjælpen :) 


Skriv et svar til: hastighedsopgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.