Matematik

Constant return

24. november 2020 af Maria199412 - Niveau: Universitet/Videregående
Hej i opgaven skal jeg vise, at produktion funktion har constant return of scale. Men, jeg ved ikke hvordan de kommer til det.
Vedhæftet fil: IMG_9406.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. november 2020 af Anders521

#0 Hvad er forskriften for produktionsfunktionen Y?


Svar #2
24. november 2020 af Maria199412

Den er z_1^a*z_2^b

Brugbart svar (0)

Svar #3
24. november 2020 af Anders521

#2 Der skal nok gælde, at a + b = 1.... Nå, men med Cobb-Douglas funktionen Y(z1,z2) = z1a·z2b haves 

                                                           Y(z1·α, z2·α) = (z1·α)a·(z2·α)b                                                                                                                                                    =  (z1a·αa)·(z2b·αb)                                                                                                                                                =   z1a·z2b·αa·αb                                                                                                                                                    =  Y (z1,z2)·αa+b                                                                Med 'constant return to scale' eller konstant skalafkast, skal der være en 1-1 relation ml. input og output. Derfor må a + b = 1.  


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. november 2020 af Anders521

#2

Har opdaget, at indholdet i #3 skal ignoreres, pga. manglende/forkerte oplysninger.  Næste gang vedhæft et billede af opgaven, tak. Det gør jeg nu for dig.

Vedhæftet fil:Exercise 5.B.2.jpg

Svar #5
25. november 2020 af Maria199412

Når har jeg vedlagt et nyt billlede af opgaven med facit. Jeg forstår ikke hvordan de viser, at man har constant of return
Vedhæftet fil:IMG_9408.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #6
25. november 2020 af kkkkkkll (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #7
25. november 2020 af kkkkkkll (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #8
26. november 2020 af Anders521

#5 Godt, nu forstår jeg det - var nødt til at læse opgaven nøje igennem.

Opgave Der skal vises at produktionsmængden Y opfylder konstant skalaafkast hvis og kun hvis produktionsfunktionen f () er homogen af grad én.

Man skal altså b e v i s e følgende udsagn

1) Hvis Y har konstant skalaafkast, så er f (•) er homogen af grad én.                                                                 2) Hvis f (•) er homogen af grad én, så har Y konstant skalaafkast.

For at bevise udsagnene skal vi kende definitionen på konstant skalaafkast og "homogen af grad en". I følge lærebogen Microeconomic Theory** på

a) s.132 er konstant skalaafkast defineret ved implikationen y∈Y ⇒ α·y∈Y, med skalaren α ≥ 0. Betragter man figuren 5.B.7  vil en z-værdi -z give funktionsværdien f(z), dvs. (-z, f(z) ) ∈ Y, når f er en "single-output technology". En konstant skalaafkast vil så medfører, at (-αz, f(αz) ) ∈ Y.

 b) s.928 er homogenitet af grad r defineret ved identiteten f (t·x1,t·x2, ..., t·xN) = tr·f (x1, x2, ... xN) for ethvert t >0. Med grafen i figur 5.B.7, ses f at være lineært og, da f er en "single-output technology" kan identiteten omskrives til f (t·z) = t· (z).

**Mas-Colell, Winston & Green


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. november 2020 af Anders521

Forsættelse Nu kan 1) og 2) bevises

1) Hvis Y har konstant skalaafkast, så er f (•) er homogen af grad én.

Bevis: Med input-vektoren z ∈ RL (hvorfor dimensionen siges at være L-1 er uvist) haves ( -z, f(z) ) ∈ Y. Per antagelse gælder der så, at (-αz, α·f(z) ) ∈ Y.  Dermed gælder uligheden α·f(z) ≤ f(αz). 

2) Hvis f (•) er homogen af grad én, så har Y konstant skalaafkast.

Bevis: Tag en input-vektor αz ∈ RL, og en skalar α-1. Med vektoren haves (-αz, f(αz)) ∈ Y. Per antagelsen gælder så, at  ( (α-1)·(-αz),  (α-1)·f(αz) ). Bemærk nu, at (α-1)·f(αz) ≤ f( (α-1)·(αz) ) ⇔ f(αz) ≤ α·f(z).

Med 1) og 2) haves ulighederne α·f(z) ≤ f(αz) og f(αz) ≤ α·f(z). Altså er f(αz) = α·f(z).


Skriv et svar til: Constant return

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.