Matematik

Vektorer i Mathcad

07. december 2020 af AK20 - Niveau: B-niveau

Hej

Er der nogen som ved hvordan man laver en hattet vektor i mathcad, så man kan regne determinanten.

Eller er der en funktion til at regne determinanten?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. december 2020 af AMelev

Jeg kender ikke Mathcad, men "hat-vektor" er vist nok en dansk opfindelse.
Jeg vil tro, at du kan beregne determinanten ved at skrive de to vektorer i en 2x2 matriks og bruge "determinant-ordren."
I TI-Nspire virker i hvert fald det(\begin{bmatrix} a_1 &b_1 \\ a_2& b_2 \end{bmatrix}).


Svar #2
07. december 2020 af AK20

Tak for svar, skulle dog helst ikke involvere en lommeregner godt nok og slet ikke en Nspire. Det er til templates, men må bare definere dem manuelt til jeg finder ud af det....


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. december 2020 af AMelev

#2

Tak for svar, skulle dog helst ikke involvere en lommeregner godt nok og slet ikke en Nspire. Det er til templates, men må bare definere dem manuelt til jeg finder ud af det....

Hvad mener du med det? Du spurgte om Mathcad.
Mit forslag gik bare på, at du kunne prøve noget svarende til eksemplet fra Nspire i det program.

Iflg. http://support.ptc.com/help/mathcad/en/index.html#page/PTC_Mathcad_Help/determinant_of_a_matrix.html er det præcis det samme i Mathcad som i Nspire.


Skriv et svar til: Vektorer i Mathcad

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.