Kemi

Kop for CuSO4

15. december 2020 af Planteelsker - Niveau: B-niveau

Jeg er virkelig lost, og har ingen ide om, hvordan jeg skal komme videre med denne opgave. 

Udregn hvad Kop er for CuSO4 ved 20 grader?

Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe 

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. december 2020 af mathon

Opløseligheden af CuSO4 i 20°C vand er 36.6 g pr 100 mL.

Svar #2
15. december 2020 af Planteelsker

Okay, mange tak. Hvordan kom du frem til det? Og hvad betyder Kop?

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. december 2020 af AngelOneOne

Hej,

Kop betyder opløselighedsproduktet - På engelsk er det Ksp.

Saltes opløselighed ved forskellige temperaturer, kan slås op i tabeller, som her: Wikipedia

For beregning af Ksp kan du læse dette, og se om ikke du kan finde frem til hvordan du skal gøre: Chemguide

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #4
15. december 2020 af Planteelsker

Jeg vil rigtig gerne lære, hvordan jeg beregner Kop. Jeg prøvede at kigge den engelske hjemmeside igennem, men forstof ikke så meget af det. Jeg kan heller ikke se hvordan temperaturen kommer ind i billedet? 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Hej,

Opløseligheden af CuSO4 ved 20 ºC er 32 g/100 mL (Bemærk - det er for CuSO4 uden krystalvand). Molmassen for CuSO4 er 159,609 g/mol. Der kan derfor i 100 mL opløses (32 g/100 mL) / (159,609 g/mol) = 0,20 mol/100 mL

CuSO4 ⇔ Cu2+ + SO42-

Da der er lige mange mol Cu2+ som SO42- får man produkterne til ([xxx] betyder koncentrationen af det inde i de kantede parenteser):

[Cu2+] = 0,20 mol/100 mL
[SO42-] = 0,20 mol/100 mL

(Havde der været 2 mol af den ene og 1 af den anden, havde du skulle gange den ovenstående koncentration med 2 for den ion der var to mol af osv.)

Ksp = Kop = [Cu2+] • [SO42-] = 0,20 • 0,20 = 0,04 mol/100 mL.

Temperaturen er vigtig for at kunne slå opløseligeheden op. Opløseligheden for et salt, er afhængig af temperaturen. Med nogle få undtagelser, stiger opløseligheden normalt, jo højere temperaturen er. Der kan altså opløses mere CuSO4 i 90 ºC varmt vand (83,8 g/100 mL), end der kan i 20 ºC varmt vand.

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Brugbart svar (0)

Svar #6

Hej,

Lige en rettelse til mig selv

(Havde der været 2 mol af den ene og 1 af den anden, havde du skulle gange den ovenstående koncentration med 2 for den ion der var to mol af osv.)

Havde der være f.eks. 1 Cu2+ og 2 SO42- så skulle [SO42-] opløftes i 2. potens og det beregnede antal mol skulle ganges med to (da der jo er to mol), så opløselighedsproduktet ville være: [Cu2+] • [SO42-]2

Hvis antal mol af stoffet xy2 var 1,22 (kaldet s), så ville produkterne være:
[x] = s mol/100 mL
[y] = 2s mol/100 mL altså:
[s] • [2s]2

Håber du forstår hvad jeg mener.

/Angel

- - -

/Angel

Svar #7
18. december 2020 af Planteelsker

Okay mange tak for hjælpen :))

Skriv et svar til: Kop for CuSO4

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.