Kemi

Ligevægtssystem - Forskydning

16. december 2020 af CecilieBebsi (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg forstår ikke helt det med forskydning af et ligevægtssystem. Hvordan kan man vurdere om det forskydes til højre eller venstre?


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. december 2020 af Lua13

En metode

Du skal bregne reaktionskoefficienten Q og ligevægtskonstanten K.

aA+bB\rightleftharpoons cC+dD

Q=\frac{[D]_0^{d}\cdot[C]_0^{c} }{[A]_0^{a}\cdot[B]_0^{b}\cdot }, K=\frac{[D]_{eq}^{d}\cdot[C]_{eq}^{c} }{[A]_{eq}^{a}\cdot[B]_{eq}^{b}\cdot }

[A]_{eq}^{a} ved dette mener jeg koncentrationen ved ligevægt

[A]_{0}^{a}  ved dette mener jeg koncentrationerne ved start

Hvis Q<K så går reaktionen mod højre

Hvis Q=K så er der ligevægt

Hvis Q>K så går reaktionen mod venstre

Hvis et system i ligevægt påvirkes udefra kan man kigge på le chateleirs princip som giver en kvalitaliv vurdering af forskydningen:

-Hvis der sker et ændring på et system vil systemet forskydes i den retning som kompenserer for den ændring.


Svar #2
16. december 2020 af CecilieBebsi (Slettet)

I et ligevægtssystem:

Hvis man fjerne noget produkt fra højre side, vil ligevægten så forskydes mod højre?

Hvis man tilføjer noget på venstre side, så vil ligevægten også forskydes mod højre. right?


Brugbart svar (1)

Svar #3
16. december 2020 af janhaa

#2

I et ligevægtssystem:

Hvis man fjerne noget produkt fra højre side, vil ligevægten så forskydes mod højre?

Hvis man tilføjer noget på venstre side, så vil ligevægten også forskydes mod højre. right?

yes


Svar #4
16. december 2020 af CecilieBebsi (Slettet)

Okay jeg tror jeg har forstået Le Chatelier princip og massevirkningsloven nu.

Har dog dette spørgsmål, som jeg har svaret på, men er lidt usikker på om det er rigtigt?:
1. Ved tilsætningerne til reagensglassene anvender I faste stoffer eller et par dråber af en rimelig koncentreret sølvnitratopløsning. Hvorfor tilsætter I ikke et par mL af fortyndede opløsninger af de pågældende stoffer?

Grunden til, at vi tilsætter koncentreret sølvnitrat, er, at der så kommer en større stofmængde i en mindre volumen. Vi ønsker nemlig kun at have at gøre med ét ydre indgreb, så vi er sikre på hvad forskydningen skyldes.
Hvis vi brugte en fortyndet opløsning, ville vi jo skulle bruge en større volumen for at opnå samme stofmængde. Og så ville vi jo komme til at ændre på volumen samtidig med det andet ydre indgreb. Altså betyder det, at vi så har to ydre indgreb på samme tid, hvorfor vi ikke længere kan være sikre på hvad forskydningen skyldes, da det er svært at afgøre/iagttage.


Skriv et svar til: Ligevægtssystem - Forskydning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.