Biologi

Hardy weinberg ptc

09. januar 2021 af Rosamttm - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg sidder med en opgave som hedder Evne til at smage PTC. Jeg skal se på hardy weinberg ligevægt.

Ud af 200 personer, kunne 141 personer smage PTC. 59 kunne ikke.

Hvis man kan smage PTC, har man den dominerende allel T. tt kan ikke smage det.

Hvordan udregner jeg allelfrekvenserne? Jeg kan udregne allelfrekvensen for t, det får jeg til 0,295. Er T 1-0,295= 0,705? Hvorfor? Da dem som kan smage PTC kan også være Tt, ikke kun TT. Så jeg mangler vel allelerne for dem som er heterozygote?

Jeg skal også udregne genotyper, men hvis ovenstående er rigtigt, skulle det gerne være lige til.

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2021 af peter lind

Du har at  T+t = 1  og ,705 og at tt2= 0,295


Svar #2
09. januar 2021 af Rosamttm

Vi kan sige at T + t er rigtig regnet?

Jeg forstår ikke resten beskeden, kan du skrive det igen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. januar 2021 af peter lind

T+t = 1 den fortæller blot at sandsynligede for en enkelt variant af det dominerende gen + sandsynigheden for den vigende gen er en

Nu er der to varianter af genet så hvis du kvadrerer denne får du

(T+t)2 = TT2 +2Tt + tt2 = 1

Du har målt tt2 til 0,295 så derfor er t = kvrod(0,295) og  T= 1-t


Svar #4
09. januar 2021 af Rosamttm

Jeg bliver lidt forvirret...

Har jeg fundet de rigtige allelfrekvenser? t = 0,295 og T = 0,705? Er det rigtigt?
Eller skal jeg tage kvadratroden af mine tal for at få allelfrekvensen?

Min udregning: (2*59)/(2*200)
Jeg ganger dem ud for at få alle allelerne.


Svar #5
09. januar 2021 af Rosamttm

Og mit egentlig spørgsmål: hvorfor er dette korrekt? Dem som kan smage PTC kan også være Tt, ikke kun TT. Jeg får vel ikke alle alleler med (jeg mangler dem som har Tt - 1 allel), og får ikke den rigtige allelfrekvens?


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. januar 2021 af peter lind

Nej Sandsynligheden for at få den allel på begge er  t2 så t = kvrod(0,297)

1-t er sandsynlighede for a få T på mindst en af allelerne altså Tt

 Se https://da.wikipedia.org/wiki/Hardy-Weinberg-ligev%C3%A6gt  eller https://en.wikipedia.org/wiki/Hardy%E2%80%93Weinberg_principle


Svar #7
09. januar 2021 af Rosamttm

Det vil sige at jeg egentlig har fundet genotypefrekvensen for T og t, jeg mangler at tage kvadratroden for at få allelfreckensen. Korrekt?

Brugbart svar (0)

Svar #8
09. januar 2021 af peter lind

Nu ved jeg ikke hvad du mener med genotypefrekvensen. Du mangler at tage kvadratroden af t2, for at få frekvensen af den i hele genpuljen så du får at den er kvrod(0,297). Derefter skal du finde af det dominerende gen i genpuljen og det gør du ved at trække  kvrod(0,297  fra 1.


Svar #9
09. januar 2021 af Rosamttm

t er allelfreckensen og t^2 frekvensen af genorypen, som jeg har forstået.

Tak for hjælpen, det giver mening nu.

Svar #10
11. januar 2021 af Rosamttm

Hej igen,

Jeg fik aldrig besvaret et andet spørgsmål. Hvordan tager man højde for at ikke-smager allelen også findes i Tt, og ikke kun tt?


Brugbart svar (0)

Svar #11
11. januar 2021 af peter lind

tt er der hvor t findes i begge kromosomer. sandsynligheden for det er t2. Det er også fænotypen

t = kvadratroden(t) er brøkdelen af t i genpuljen. Det inkluderer også  dem hvor t kun forekommer i den ene af kromosomerne

T2 er der hvor T fremkommer på begge kromosomer

T er tilfælde hvor T forekommer på mindst en af kromosomer. Det er også fænotypen


Svar #12
13. januar 2021 af Rosamttm

Hvordan forklarer man at kvadratroden af t også inddrager de genotyper der er Tt? Det er fordi at jeg også har lavet en anden opgave, hvor man fik at vide hvor mange personer som havde Gg. Lad os sige at fire personer havde genotypen Gg. Det betyder at vi har 4 alleler med g, og 4 alleler med G. Så her blev de regnet med, man tog hensyn til dem som havde Gg, og ikke kun GG og gg.


Skriv et svar til: Hardy weinberg ptc

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.