Kemi

Navngivning

12. februar 2021 af Stjerneskud2016 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Jeg skal navngive en alken og jeg har tegnet den måde jeg har tegnet den og den måde det er i facit. Er den måde jeg har tegnet rigtig?

Jeg forstår ikke hvordan man skal vide fra hvilken side dobbeltbindingen skal være. Altså hvor skal man tælle fra?

Vedhæftet fil: alkene.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. februar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Om du tegner den, den ene eller anden vej er ligegyldigt. Det vigtige i forhold til navngivningen er, at man navngiver efter den længste carbon-kæde, og at dobbeltbindingen (eller trippelbindingen) får det lavest mulige nummer, og herefter kan nummeret på de funktionelle grupper/substituenter fastslås og navngives i alfabetisk rækkefølge med præfikset som angiver placeringen.

Når du navngiver alkaner med substituenter eller funktionelle grupper, skal de navngives så summen af substituenternes/funktionelle gruppers præfikser, bliver det lavest mulige.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Navngivning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.