Fysik

Termisk energi

12. februar 2021 af madsersej443123 - Niveau: B-niveau

Hej folkens 

Jeg har to opgaver jeg håber i kan hjælpe mig med. Er gået i stå med dem. De lyder således 

Termisk energi

I et termobæger har vi 1 kg vand på 20 grader. I vandet lægger vi et varmt lod. Efter nogle minutter er både vandet og loddet 23.5 grad varmt? 

Hvor meget energi har vandet fået? 

Termisk energi 

Vi får nu af vide at loddet fra spørgsmål 4 vejer 200 g og var blevet varmet op til 100 grader. Det blev derefter kølet ned til 23.5 grad

Hvad er loddets varmefylde? 

Håber virkelig nogle kan hjælpe mig 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. februar 2021 af mathon

 I vandet lægger vi et varmt lod   Hvilken temperatur har loddet og hvilket materiale består loddet af?


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. februar 2021 af mathon

            \small \small \begin{array}{lccc}\textbf{OK}\\\\ &\textbf{Energiafgivelse}=\textbf{Energimodtagelse}\\\\ &m_{lod}\cdot c_{lod }\cdot \Delta T_{lod}=m_{vand}\cdot c_{vand }\cdot \Delta T_{vand}\\\\\\ &\begin{array}{lllllll} &&&& m_{lod}\cdot c_{lod }\cdot \Delta T_{lod}=\left ( 1\;kg \right )\cdot \left ( 4.18\;\frac{kJ}{kg\cdot C} \right )\cdot \left ( (23.5-20.0)\;C \right )=14.6\;kJ\\\\\\\\&&&& \left ( 0.200\;kg \right )\cdot c_{lod }\cdot \left ( (100-23.5)\;C \right )=14.6\;kJ\\\\&&&& \left (15.3\; kg\cdot C \right )\cdot c_{lod}=14.6\;kJ\\\\&&&& m_{lod}=\frac{14.6\;kJ}{15.3\;kg\cdot C}=0.954\;\frac{kJ}{kg\cdot C} \end{array}\end{array}


Svar #3
12. februar 2021 af madsersej443123

Mathon i spørgsmål a hvor der står hvor meget energi vandet har fået. Svaret er at vandet har fået tilført 14.6 kJ ikke også

og i spørgsmål b der er vandet varmefylde altså 0.954 kJ/kg*C 

Er det ikke rigtig forstået 


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. februar 2021 af mathon

Loddets varmefylde er 0.954 kJ/(kg*C)


Skriv et svar til: Termisk energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.