Kemi

Elektronprikformel

24. februar 2021 af Janne91 - Niveau: B-niveau

Jeg har en opgave jeg ikke kan finde ud af :(

a) Skriv en elektronprikformel for CH_2=CHX  hvor X er et Br-atom

b) Hvad sker der med elektronerne når CH_2=CHX og R\cdot bindes sammen? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2021 af janhaa

??


Svar #2
24. februar 2021 af Janne91

hvorfor spørgsmålstegn??


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. februar 2021 af MandenMedMangeHatte

Du skal da lave noget selv.


Brugbart svar (1)

Svar #4
24. februar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Prøv om du så ikke kan bygge dine elektronprikformler ved hjælp af ovenstående.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #5
24. februar 2021 af Janne91

Er det her rigtigt? :)

Vedhæftet fil:elektron.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #6
24. februar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Nej - Som du kan se på billedet, så har C kun 4 enlige elektroner. På din første del af tegningen (den uden brom), har C 5 '=' tegnet symboliserer ikke et 'lig med' men en dobbelt binding, altså to delte elektronpar.... Brom vil heller ikke kunne binde sig til H, da H kun har en enlig elektron, og derfor kun kan indgå i et elektronpar. Brom vil danne et elektronpar med C-atom nummer 2.

Mit program kan ikke lave forskellige 'prikker' men i hvert elektronpar, stammer den ene elektron fra det ene atom, og den anden fra det andet atom, og tilsammen udgør de et elektronpar (Husk at C-atomerne deler to elektronpar, fordi der er en dobbeltbinding).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Vedhæftet fil:C2H3Br.png

Skriv et svar til: Elektronprikformel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.