Fysik

spektroskop

06. marts 2021 af Antoncold - Niveau: C-niveau

Jeg forstår ikke hvad min lærer mener når han skriver det her??

'Forklaring af sammenhæng mellem energiniveauer i atomer og bølgelængder der udsendes'
 

(Jeg har om Bohrs atommodel, så vi skal lave et forsøg med spektroskop)


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. marts 2021 af Eksperimentalfysikeren

Elektronerne i et atom vil normalt befinde sig i de laveste eerginiveauer i atomet. Hvis der tilføres energi udefra, kan en eller flere elektroner hoppe op til et højere energiniveau. Det mest almindelige er, at det der den elektron, der i forvejen har højest energi, der springer op i et højere niveau. Når elektronen senere springer tilbage, kan overskudsenergien frigives som en foton. Den energi, der er til rådighed, er forskellen mellem energien af atomet før springet og efter springet. Fotonens frekvens kan findes af ligningen E = h*f, hvor E er eergien, f er frekvensen og h er Plancks konstant. Når man kender frekvensen, kan man fiden bølgelængden af c = f*λ, hvor c er lysets hastighed og λ er bølgelængden.

En foton kan i denne sammenhæng opfattes som en bølgepakke, ligesom ringene på vandet, hvor man har kastet en sten ned i vandet.

Det sker, at energien fra et elektronspring går til at "skubbe" til et naboatom i stedet for dannelse af en foton.

Når jeg skriver, at det mest almindelig er, at det er den elektron, der har største energi, der springer op til et højere niveau, skyldes det, at det sker, at elektroner med lavere energi springer op. Det kræver imidlertid højere energi, så det udsendte lys ofte ligger udenfor det synlige område.


Svar #2
06. marts 2021 af Antoncold

Mange taak!!


Skriv et svar til: spektroskop

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.