Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Redegørelse for teorier om demokrati med fokus på det demokratiske system i USA

08. marts 2021 af maggijo01

Hej...

I min SRP skal jeg redegørere for teorier om demokrati med fokus på det demokratiske system i USA, samt en redegørelse for begrebet polarisering. Jeg er i tvivl om hvilke teorier om demokrati jeg skal bruge.

Umiddelbart vil jeg skrive om kunkurrence og deltagelsesdemokrati. Men har også læst noget om plurealistisk og elitære demokratiopfattelser?

Er der en venlig sjæl som måske vil komme med et bud på hvad man skal redegøre for? Og måske uddybe hvorledes begreberne kan bruges sammen?

TAK


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. marts 2021 af Justitia

Thomas Hobbes: Leviathan 

John Locke: Anden afhandling om styreformen

Jean-Jacques Rousseau: Samfundskontrakten

Immanuel Kant: Retslærens metafysiske begyndelsesgrunde

Ovenstående teorier behandler bl.a., hvordan og hvorfor staten opstår! Jeg anbefaler, at du læser alle fire teorier, det får du helt klart mest ud af!


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. marts 2021 af Justitia

Jürgen Habermas (en anden teoretiker) redegører også for, i en af hans teorier, hvordan et demokratisk samfund skal indresttes, hvorfor et demokratisk samfund bør realiseres og hvad der gør den legitim! 

Måske du vil finde det interessant.


Skriv et svar til: Redegørelse for teorier om demokrati med fokus på det demokratiske system i USA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.