Fysik

Radioaktiv stråling

08. marts 2021 af Ano123nym - Niveau: B-niveau

Hvordan ville man forklare hvad radioaktiv stråling er og hvordan dannes det (måske med udgangspunkt i Uran-238&235)

Har prøvet at sætte mig ind i det, men kan ikke få det sat ned i ord

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. marts 2021 af mathon

Instabile kerner vil efterhånden henfalde til andre instablie kerner, der igen henfalder....
indtil en stabil kerne er nået.
Der findes forskellige former for ioniserende stråling.


Brugbart svar (1)

Svar #2
08. marts 2021 af Jones2929

Er ikke professionel (er selv elev), men kan prøve at svare. Jeg mener, at det svarede er rigtigt. Men det er lidt længe siden, at jeg har lært det.

Uran-238 og 235 er meget store kerner. Disse kerner er ustabile pga. deres størrelse, og har mange protoner i forhold til neutroner. Der skal helst være en balance. Kerner, som er for store (f.eks. Uran-238 og 235), kan blive mindre ved \alpha - henfald (i første omgang. Der sker mange flere henfald). Således afskaffer de 2 protoner og 2 neutroner.

Når de henfalder ved alfa-henfald udsendes en heliumkerne (4,2) He. Dette er den radioaktive stråling, som dannes. 

Med udgangspunkt i Uran-238 og 235:

\binom{238}{92} U -> \binom{234}{90} Th + \binom{4}{2} He

\binom{235}{92} U -> \binom{231}{90} Th + \binom{4}{2} He

Dette er på den generelle formel for alfa-henfald \binom{A}{Z} X -> \binom{A-4}{Z-2} Y + \binom{4}{2} He

Som sagt vil de blive ved med at henfalde, indtil en stabil kerne er nået.


Brugbart svar (1)

Svar #3
08. marts 2021 af Jones2929

Det sidste læses som: en kerne for et stof, X,  med protontallet Z og nukleontallet A bliver til kernen Y med et nukleontal 4 mindre, protontal 2 mindre, og der udsendes en alfa-partikel (helium kerne)


Skriv et svar til: Radioaktiv stråling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.