Kemi

Lidokain på køl?

20. marts 2021 af Pythine - Niveau: A-niveau

Hej alle

Jeg har lavet et forsøg hvor jeg isolerede noget lidokain fra en salve, hvor jeg først opløste det i demineraliseret vand og så tilsatte natriumhydroxid. Dette filtrerede jeg hvor jeg fik noget hvidt pulver. så tilsatte jeg ethanol og mere demineraliseret vand for at danne krystaller. Så satte jeg min væske på køl i et par minutter, før jeg igen filtrede det. men hvorfor hjælper dette? jeg er ikke helt med på hvad det gør. nogen der kna hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2021 af AngelOneOne

Hej,

De fleste stoffers opløselighed, reduceres jo lavere temperaturen på opløsningsmidlet er (jo koldere opløsningsmidlet er, desto mindre opløst stof kan det indeholde - Opløsningsmidlet må selvfølgelig ikke gå på fast from - fryse til 'is'). Så når du køler den væske ned, som du ønsker at udfælde et stof fra, får du dermed udfældet mere stof, og får dermed et højere udbytte af det ønskede stof.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
20. marts 2021 af Pythine

#1

Hej,

De fleste stoffers opløselighed, reduceres jo lavere temperaturen på opløsningsmidlet er (jo koldere opløsningsmidlet er, desto mindre opløst stof kan det indeholde - Opløsningsmidlet må selvfølgelig ikke gå på fast from - fryse til 'is'). Så når du køler den væske ned, som du ønsker at udfælde et stof fra, får du dermed udfældet mere stof, og får dermed et højere udbytte af det ønskede stof.

/Angel

Mange gange tak! Nu forsår jeg det meget bedre!


Skriv et svar til: Lidokain på køl?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.