Matematik
Første kordinat (røringspunkt) HJÆLP HASTER
En som kan hjælpe med en forklaring af hvordan denne opgave løses. Tusind tak!
Svar #1
27. marts 2021 af Elninoo
Ups det er det forkerte billede vedhæftet. Det var en beregning af en anden opgave (SE VEDHÆFTET UNDER KOMMENTAREN) tusind tak
Svar #4
27. marts 2021 af mathon
Tangenten parallel med linjen
betyder med hældningskoefficient 2:
altså
Svar #6
jeg har lidt problemer med de der opgaver når jeg skal udregne f(x)=0 og f'(x)=0
Ved godt jeg skal finde ud af hvilket tal som kan indsættes i x plads for at det giver 0 altså nulpunkterne.
Problemet er bare at jeg kan ikke finde ud af det og udregne i hovedet prøvede tideligere i dag at se på faktorisering men det er bare besværligt. Ved ikke om i har hjemmesider hvor jeg kan øve det
Svar #7
27. marts 2021 af ringstedLC
#5: Det er en simpel 1. gradsligning... Når du ikke kan løse den i hovedet, så brug papir og blyant. Disse værktøjer og FS er tilladte til eksamen u. hj.-midler.
#6: og der skal hverken faktoriseres eller noget andet, x skal bare isoleres.
Svar #8
Har prøvet - skal også snart op til terminsprøve. Men føler sommetider, at det kan være svært at vide hvilken præcis Formelsamling man skal bruge - eller hvordan og hvorledes når man skal gøre det uden hjælpemidler.
?Dem med hjælpemidler kan jeg oftest selv regne ud fordi jeg bare ser fra gamle opgaver osv
Men nu når jeg hentydede til f(x)= 0 og skal faktoriseres så mente jeg denne her som jeg har vedhæftet.
Jeg ved godt hvad man skal gøre i b) Jeg skal bare indsætt nulpunkerne som jeg fandt fra A. Men føler ikke jeg ved hvordan jeg skal faktorisere eller (finde nulpunkterne). Det er sådan nogle opgaver jeg har svært med uden hjælpemidler.. Se vedhæfte
Svar #9
28. marts 2021 af ringstedLC

a) Reducér ligningen:
Med faktorisering:
Med formel (81):
Det ses, at formel (81) er mest praktisk, når forskriften er på standardform.
b)
Svar #10
28. marts 2021 af Elninoo
I forhold til reducere ligningen skal jeg reducere i dette tilfælde så?
Og forstår virkelig ikke faktorisering..
Svar #11
Og tusind tak - havde ikke gennemskuet jeg kunne bruge formelsamling 81! Det gør det hele lettere + kan godt se det når man reducere. Mange mange tak
Svar #12
#10I forhold til reducere ligningen skal jeg reducere i dette tilfælde så?
Ikke nødvendigvis; en reduktion giver jo ikke et andet resultat, men det gør da udregningen nemmere.
#10Og forstår virkelig ikke faktorisering..
Man ganger to toledede størrelser ved at gange hvert af leddene i den ene med hvert af leddene i den anden:
#11: Brug FS fra nu af, inden du spørger om noget. Der er ingen SP til eksamen, kun din FS.
Svar #13
Yes - prøver at bruge min FS til hver opgave - synes bare det lidt uoverskueligt sommetider.. Men øvelse gør mester det derfor jeg prøver at lave så mange opgaver her i ferien
Svar #14
God idé, med tiden vil du sikkert blive mere hjemmevandt i den.
Glemte lige: Du skal selvfølgelig bruge den trykte FS og ikke den elektroniske.
Svar #17
29. marts 2021 af Elninoo
Yes! Tusind tak for de gode råd - har du muligvis en side hvor jeg kan øve nogle opgaver med udregn arealet (det bestemte integral) Og muligvis nogle opgaver med vedhæftet - tusind tak!
Svar #18
29. marts 2021 af ringstedLC
Det skulle være til at finde den slags opgaver med SP' søgefunktion; "areal", "bestemt integrale" m.m.
Vedh.: Samme svar; "tangentligning" etc.
Når du finder en relevant opgave, så klik på vedhæftningen, så du kun har selve opgaven på skærmen. For hjælp og kontrol klikker du under billedet og kommer retur til tråden.
Og du kan godt spørge, altså skrive et svar, selv i en ældgammel tråd. Den dukker op i oversigten uanset alder.
Svar #19
29. marts 2021 af Elninoo
Har fundet en hjemmeside hvor jeg kan øve det bestemte integrale..
Men den her opgaver pisser mig ret meget af - fordi ved ikke hvad jeg gør forkert.
Når jeg integrere får jeg 1/2x^2-2x
Men når jeg indsætter tallene 1 og 2:
Så starter jeg med 1/2 2^2-2*2= 1-4=-3
Den anden: Der indsætter jeg bare 1 og så får jeg 1/2 1^2-2*1=0.5-1.5
Når jeg trækker det fra hinanden får jeg -4.5 Men det rigtige svar burde være 0.33..
Forstår ikke hvordan han får F(1) til at give -1.67 og F(2) til at være -1.33