Kemi

Benzin forbrænding

05. april 2021 af otil - Niveau: C-niveau

se vedhæftet fil.

a) Jeg ved at der er talt om ufuldstændig forbrænding af benin pga røg fra udstødning, men hvad er det der røg?  Er det sod og carbonmonoxid?

b) CO og C ikke? hvad kan man gøre for at ændre det til en fuldstændig forbrænding? 

Vedhæftet fil: Benzin forbrænding.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
05. april 2021 af Sveppalyf

CO er usynlig, så det er bare sod man kan se på billedet.

Problemet er nok at blandingsforholdet mellem luft og brændstof er forkert. Altså at der er for lidt luft i forhold til mængden af brændstof. Jeg har ikke lige forstand på biler, men jeg kan google mig til at det for eksempel kan skyldes at luftfilteret er tilstoppet.


Brugbart svar (2)

Svar #2
05. april 2021 af ringstedLC

a) Ja, og andre delvist- eller uforbrændte forbindelser af benzinen. Dog kan CO (og CO2) ikke ses. 

Røgen på billedet er næsten sort. Det tyder på, at forholdet mellem luft og benzin er alt for lille. Der er altså for lidt O2 til lave en mere fuldstændig forbrænding af benzinen. Luftfiltret er stoppet til eller brændstofreguleringen er defekt.

"Røgen" fra en udstødning kan også være hvid, især inden motoren- og navnlig udstødningen er blevet driftsvarm. Det er bare synlig vanddamp fra forbrændingen ganske som din ånde på en kold vinterdag. Hvis bilen vedbliver med at give synlig vanddamp og det ikke er meget koldt, så trænger der sikkert kølervæske (en vandblanding) ind i forbrændingskammeret. Det fordampes, sænker forbrændingstemperaturen og ses som damp og eventuelle dråber eller spray af vand.

Røgen kan også være blålig. Det skyldes ofte, at der trænger lidt motorolie ind i forbrændingskammeret og der forbrændes, - dog ufuldstændigt, da forbrænding af olier kræver en helt anden konstruktion.

b) CO, nej. Ihvertfald ikke ude i det fri, hvor den hurtigt omdannes til CO2. Kulstofpartikler i soden, ja. Det værste er måske nok, at benzin indeholder en masse tilsætningsstoffer som dels er forretningshemmeligheder og dels har lidt- eller helt ukendte langtidseffekter.

Du kan aldrig få en 100% forbrænding i en bilmotor. Men god jævnlig service og det periodiske syn sikrer, at bilen lever op til de standarder som er vedtaget. Bilen på billedet bør dog bugseres direkte på værksted.

NB. Vedhæft billeder, - ikke pdf/Word dok. af dine opgaver og opdatér din profil.


Skriv et svar til: Benzin forbrænding

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.