Studievalg og videregående studie

Er matematikken tung på Erhvervsøkonomi?

15. april 2021 af 94Amalie

Hej allesammen

Min plan er at læse erhvervsøkonomi i 2022, når jeg er færdig med HF. Jeg er bare nervøs for sværhedsgraden af matematikken. 

Jeg færdiggør mat B næste måned og fortsætter med mat A efter sommerferien. Det er ikke fordi, at jeg ikke har styr på matematikken, for det har jeg, men problemet er at jeg er meget langsom til at lære de naturvidenskabelige fag, særlig matematik og kemi. 

Jeg har det hele som netundervisning, så jeg arbejder altid med et fag af gangen - og for at sammenligne, så bruger jeg mellem 2 til 5 dage på at lave en hel måneds arbejde i fag som Dansk A, Eng B, Samfundsfag C, Historie B, Psykologi C, men når det kommer til Mat B, så bruger jeg typisk 10-14 dage på en måneds arbejde. For at give et specifikt eksempel, så arbejdede jeg i cirka 6 timer, hverdag i to uger i vinterferien, for at få styr på differentialregning, og selv her havde jeg kun helt styr på 90%. 

Jeg kan forstå på det jeg har læst på nettet, at det er meget gymnasiematematik som man bruger på EØ studiet, men skal det forstås sådan, at man stort set kun bruger det, som man har lært på b-niveau? Eller kommer der også en masse ny matematik? 

Det næste er så statistik, for det er vel på et meget højere niveau, end det man havde på gymnasium? Og hvor svært er det? 

Min bekymring går på, at jeg ikke kommer til at kunne fylde med, fordi jeg i forhold til andre bruger så lang tid på at forstå matematik/statistik. Og på uni går det hele trods alt hurtigere, end på gym, hvor jeg netop har lidt ekstra tid til at arbejde med det hele. Jeg vil jo stadigvæk gerne have et liv ved siden af studiet.

Håber det hele giver mening og håber, at nogle kan hjælpe.

Tak på forhånd.
Med Venlig Hilsen 


Svar #1
15. april 2021 af 94Amalie

bumb


Skriv et svar til: Er matematikken tung på Erhvervsøkonomi?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.