Matematik

Cobweb diagram

17. april 2021 af Janne91 - Niveau: A-niveau

Jeg har løst b) og c) og kan ud fra dette konstatere der er 2 fikspunkter.i x=0 og x=4

x=0 er ustabilt og x=4 er stabilt

På mit cobweb diagram kan jeg godt komme frem til at der er et stabilt fikspunkt i x=4. Men hvordan kommer jeg frem til det i x=0? hvad skal jeg starte på?

Jeg vedhæfter opgaven og mit cobweb diagram

Vedhæftet fil: Cobweb.png

Svar #1
17. april 2021 af Janne91

Opgaven er her

Vedhæftet fil:opgave 10.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
17. april 2021 af AMelev

                                                           
#0 Du har jo fundet den med den røde med start i 0.5.

b) 4 er ikke fikspunkt. Fikspunkerne er 1. koordinaterne til skæringspunkterne mellem linje og graf i cobweb-diagrammet eller du kan løse ligningen y = g(y).

c) Jeg er ikke med på, hvordan du kan bruge cobweb-diagrammet til at undersøge, om fikspunkterne er stabile, men det gør du måske heller ikke?
Benyt Sætning 2 side 17.


Svar #3
17. april 2021 af Janne91

Men jeg skal vel også i a) på cobweb diagrammet finde frem til fikspunktet 0 ?

Ja, jeg har fået regnet forkert. Fikspunkt i x=0 og x=3 

Jo er med på man kan regne fikspunktet ud på den måde som sætning 2 siger. Men troede egentlig også man kunne se det grafisk. Men det er måske nok at jeg bare laver streger som de røde bare med start i 0,5 og så ind til fikspunktet altså der hvor grafen skærer med den rette linje?


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. april 2021 af AMelev

#3

Men jeg skal vel også i a) på cobweb diagrammet finde frem til fikspunktet 0 ?

Det står der ikke noget om, men det er da fint at gøre i b) evt. som kontrol. I så fald bør du finde begge fikspunkter. Det giver ikke den store mening at bruge stregerne med talfølgen af yn til det, når du kan finde dem direkte via skæringspunkterne.


Skriv et svar til: Cobweb diagram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.