Tysk

"At slå bolden i nettet" på tysk

30. april 2021 af Krollo (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa, jeg skulle oversætte nedenstående sætning til tysk, men min lærer mener, at jeg ikke har valgt det bedste udtryk ift. sammenhæng, og at det muligvis er forkert.. Egentlig er jeg uenig, da jeg mener, at oversættelsen lyder meget korrekt og forståelig. Hvad ville I foreslå, at sætningen skulle oversættes til?

Dansk sætning
Tennisspilleren slår bolden i nettet.

Tysk oversættelse
Der Tennisspieler schießt den Ball ins Netz.


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. maj 2021 af Stygotius

Dette er en udmærket gengivelse af den danske sætning.

Samtlige folkeskolens sproglærere er katastrofalt ringe til deres arbejde. De ved INTET om sprog.

pssst  Hvad betyder "ift. sammenhæng" ?


Svar #2
02. maj 2021 af Krollo (Slettet)

#1

Jeg går egentlig på gymnasiet, men tak for svaret. Min lærer skrev, at det ikke var den bedste oversættelse 'ift. sammenhængen', så jeg tror, at hun mener, at man bør bruge en anden oversættelse, når det omhandler tennis (??).


Brugbart svar (1)

Svar #3
02. maj 2021 af ringstedLC

Måske mener din lærer ikke, at man decideret skyder bolden afsted med en ketsjer. Og dét gør jeg egenligt heller ikke.


Svar #4
02. maj 2021 af Krollo (Slettet)

#3

Det er selvfølgelig rigtigt, men udtrykket stod i ordbogen, men det er nok alligevel dét, som hun mener, er forkert. For jeg kunne ikke se, hvad det ellers skulle være..


Brugbart svar (1)

Svar #5
02. maj 2021 af Stygotius

Den  omtalte oversættelse er helt igennem i orden. "schießen" bruges normalt om det skub/stød/spark og.lign. man giver en bold, f.eks. bruges det også om en billardkugle.

Derimod er det sludder at sige "ift. sammenhængen".  Hvilken sammenhæng og i forhold til hvad taler du om?

Tag dog og lær at bruge de rigtige danske præpositioner om de rigtige ting.

P.S. Man kunne evt også  bruge "schmeißen" eller "schleudern"


Brugbart svar (1)

Svar #6
04. maj 2021 af Stygotius

.....måske også "werfen".


Skriv et svar til: "At slå bolden i nettet" på tysk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.