Samfundsfag

politik og medier

04. maj 2021 af Samfundsfagsfidusen - Niveau: B-niveau

spørgsmålet er "Hvad kan politikere få ud af at kommentere nyheder på sociale medier?"

jeg har svaret:

Det viser borgerne hvad de står inde, her kan folk enten give dem ret eller det modsatte. Og for at markere til  borgerne at deres parti er her. 

er det korrekt eller er min begrundelse forkert/overfladisk. Yderligere råd til hvad man kunne skrive?


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. maj 2021 af ringstedLC

Tænk over hvilken del af vælgerskaren, der især er på sociale medier og hvor denne del ellers ikke kan nåes af politikerne.


Svar #2
04. maj 2021 af Samfundsfagsfidusen

så jeg kan sige at medierne spiller en rolle ift at borgerne kan opnås på medierne fordi at de ikke kan opnås i det private altså at partierne kommer ud med deres budskab på medierne 


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. maj 2021 af ringstedLC

#2: Det er slet ikke i den retning, at jeg tænker. Iøvrigt kan borgerne da nemt nåes "i det private".

#1 med andre ord: Unge mennesker (vælgere) ser og hører stortset ikke nyheder og politiske magasiner i radio/TV. Og kun meget få læser aviser. Og måske endnu "værre"; de taler ikke med- eller overhører deres forældre tale om politiske emner fra aviser/radio/TV som unge kunne gøre før tiden med sociale medier. De får altså overvejende de politiske udmeldinger via sociale medier.

Det siges, at tidl. Præsident Barack Obama (2009-2017) vandt slaget om præsidentposten via internettet som skaffede ham en stor del af de 134 mio. USD som donorer gav til hans kampagne i løbet af bare tre måneder.


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. maj 2021 af Justitia

Du kan ikke bruge RingstedLCs kommentarer til noget, de forvirrer mere end de gavner. 


Hvorfor tror du, at politikerne benytter sociale medier - udover det allerede fremsatte.


Svar #5
04. maj 2021 af Samfundsfagsfidusen

har skrevet det ringstedlc har skrevet også har jeg skrevet at det markere partierne 


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. maj 2021 af ringstedLC

#5: Du kan ikke direkte bruge #3 som svar på spørgsmålet. #3 var ment som en forklaring på hvem politikerne kun kan nå gennem de sociale medier, altså de mange unge, der ikke ser/hører de tradionelle medier. Du kan så bruge den oplysning (eller lade være) til at udtænke, hvorfor de også bruger de sociale medier.


Svar #7
04. maj 2021 af Samfundsfagsfidusen

Har skrevet det her som yderligere 

"Jo mere politikerne kommentere, jo flere kommer de ud til og jo mere viser de sig overfor deres vælgere". er formålet ikke at blive set af deres målgruppe.

jeg kan ikke rigtigt ellers se hvorfor 


Brugbart svar (1)

Svar #8
04. maj 2021 af ringstedLC

Det er helt rigtigt. Og da politikerne jo også skal forsøge at udvide målgruppen (for at andre politikere ikke  skal nappe de nye vælgere) bruger de også de medier som de unge bruger.


Svar #9
05. maj 2021 af Samfundsfagsfidusen

yes tusind tak :)


Skriv et svar til: politik og medier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.