Tysk

Tysk eksamen

06. maj 2021 af Hanner1 - Niveau: B-niveau

Jeg har trukket tysk b og skal til mundtlig eksamen. Har i nogen gode råd derude og hvordan kommer eksamen til at foregå? Er det svært og få en god karakter? Har de høje forventninger osv? 

Takker på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. maj 2021 af OliverHviid

Det er svært at sige helt præcist hvordan lige præcis din eksamen kommer til at foregå da der er to forskellige eksamensformer. Den ene går ud på at man trækker en tekst, og herefter har man så 24 timer til at forberede sig. Den anden går ud på at man trækker en tekst, og så har man vistnok en time til at forberede sig. Jeg kan dog ikke huske helt præcist hvor lang tid man har, men som sagt så mener jeg nok at det er en time. Lærerne har ikke nær så høje forventninger som hvis det havde været engelsk B; de regner ikke med at du kan alle de korrekte adjektivbøjninger, og de regner slet ikke med at du taler flydende tysk - derimod regner de med at du kan holde en samtale, og at de kan forstå dig og du forstå dem (det sagde min lærer i gymnasiet i hvert fald) Det tæller dog naturligvis op hvis du har godt styr på grammatikken, men de regner ikke med at du taler som en indfødt tysker.

Desuden bør jeg også nævne at jeg gik ud af gymnasiet i 2018, så jeg kan ikke kommentere om de har ændret eksamensformen eller kriterierne.


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. maj 2021 af Krollo (Slettet)

Hejsa! Jeg har også trukket tysk - held og lykke!!

Noget af det sværeste for mig er at huske alle ordene og deres køn. Jeg har vedhæftet et dokument over genusreglerne, så jeg håber, at de kan være til hjælp. :) Derudover er det meget godt at kunne gode vendinger som "ich bin der Meinung, dass..." eller "es würde vielleicht dazu führen, dass...". Husk også, at 'gewesen og hat har det som hund og kat'. Sidst men ikke mindst, så prøv også at huske, hvad de enkelte præpositioner styrer. Nedenstående oversigt er meget god at orientere sig i.

Husk også at såkaldte tankebevægelser eller billedlig betydning kan afgøre, om der skal bruges akkusativ eller dativ for præpositionerne i midtergruppen.

Vedhæftet fil:Genusregeln.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. maj 2021 af Krollo (Slettet)

PS: Det er en god idé at se tyske film, høre tysk radio og lytte til tysk musik. Det hjælper vildt meget!!

Jeg tror, ikke at du skal forvente, at lærer og censor forventer mere, end hvad de normalt forventer i den almindelige undervisning. Det er ikke løgn, at tysk er et sværere fag for de fleste, men så længe man formulerer sig godt og kan analysere en tekst, burde det ikke gå for slemt :) Har jeres lærer ikke orienteret jer om, hvordan selve eksmanen foregår? Det tror jeg nok, at de skal.

Prøv evt. at spørge din lærer, om ikke han/hun kan give din klasse adgang til at se et eksempel på en tyskeksamen ("ved det grønne bord").

Restudy er også en god hjemmeside, som kan hjælpe dig komme på rette vej. Du skal blot logge ind med UniLogin for at kunne se disse følgende gode videoer:
· Introduktion til, hvordan eksamen foregår
· Eksempel på eksamination i tysk B mdt.
· Video om gode vendinger
· Endnu en video om gode vendinger

At tale lidt tysk med dig selv hver dag skader heller ikke.


Svar #4
07. maj 2021 af Hanner1

Hey Krollo, tusind tak for de lange og gode svar!

Har du nogen forslag til tyske film/serier osv? :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. maj 2021 af Krollo (Slettet)

#4

Jeg har egentlig ikke set så mange, men jeg kan godt lide de historiske film om anden verdenskrig og DDR. Her er nogle, som jeg har set og kan anbefale og nogle, som jeg ikke har set, men ser ud til at være gode:
· Good bye, Lenin! (DDR)
· Der Untergang (WW2)
· Sophie Scholl – Die letzten Tage (WW2)
· Napola, Elite für den Führer (WW2)
· Das Boot (WW2)
· Der Tunnel (DDR)
· Stalingrad 1993 (WW2)
· Under sandet (dansk film, men de taler vist tysk xD) (WW2)
· Balloon (DDR)
· Das Tagebuch der Anne Frank (WW2)

Jeg vil lige advare og sige, at nogle af filmene er eller ser ud til at være rimelig triste. Ellers kan du også bare se tegnefilm som Svampebob Firkant på tysk, hehe... man kan finde nogle afsnit på Youtube.


Brugbart svar (2)

Svar #6
09. maj 2021 af Stygotius

Til listen over gode film kan jeg tilføje "Das Feuerschiff" fra 2008 (efter en roman af Siegfried Lenz). Den er meget spændende.

Jeg kan også tlføje "Bornholmer Straße (2014),  -en dybt ironisk og meget humoristisk film om de sidste timer af DDR's historie og die Wende (lukningen af landet i 1989).

Til Krollo:

Hvis du er interesseret kan jeg sende dig en hjælpeoversigt jeg har lavet, over tyske navneords køn. Det er ikke noget man nødvendigvis skal lære udenad (selv om  det ville være en god idé) , men den kan være en nyttig hjælp en snæver siuation    .....og også i  ens daglige arbejde. Giv mig bare din mailadresse.


Brugbart svar (2)

Svar #7
09. maj 2021 af Stygotius

Hovsa, jeg ser nu at du har tilføjet en oversigt der dække næsten det samme. Undskyld.


Skriv et svar til: Tysk eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.