Matematik

Trigonometri

07. maj 2021 af jasmin1234561 - Niveau: C-niveau
Jeg sidder lidt fast i de her 2 spørgsmål. Nogen der kan hjælpe? :D

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. maj 2021 af PeterValberg

Jeg indsætter lige dit vedhæftede billede, det gør det lidt nemmere at hjælpe

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. maj 2021 af PeterValberg

a) Du skal i et egnet program (eller med pen og papir) konstruere trekanten
    i et eller andet målestoksforhold (fx cm) og forklare, hvordan du gør det

b) Bestem vinkel C vha. vinkelsummen i en trekant
    Bestem |AC| vha. en sinusrelation
    |AM| = 0,5 · |AC|

    Bestem |BM| vha. en cosinusrelation

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. maj 2021 af mathon

\normal \begin{array}{llllll} \textbf{b)}\\& \left | AC \right |=b\textup{ beregnes:}\\\\&& C=180\degree-(51\degree+98\degree)=31\degree\\\\&& \frac{b}{\sin(98\degree)}=\frac{4.50}{\sin(31\degree)}\\\\&& b=\frac{4.50\cdot\sin(98\degree) }{\sin(31\degree)}=8.652\\\\\\& \left | BM \right |\textup{beregnes:}\\&& \left | AM \right |=\frac{1}{2}\cdot b=\frac{1}{2}\cdot 8.652=4.326\\\\&& \left | BM \right |^2=\left | AM \right |^2+4.50^2-2\cdot \left | AM \right |\cdot 4.50\cdot \cos(51\degree)\\\\&& \left | BM \right |=\sqrt{4.326^2+4.50^2-2\cdot 4.326\cdot 4.50\cdot \cos(51\degree)} \end{array}


Svar #4
07. maj 2021 af jasmin1234561

Tusind tak, Mathon kan du så også hjælpe med a? :D

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. maj 2021 af PeterValberg

a) Se denne video < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. maj 2021 af mathon

\normal \begin{array}{llllll} \textbf{a)}\\&\Delta ABC\textup{ konstrueres:}\\\\&& \textup{1)}&\textup{Tegn en vandret linje }\\\\&& \textup{2)}&\textup{Afm\ae rk punktet }A\\\\&& \textup{3)}&\textup{Med A som centrum og den tegnede linje som h\o jre ben }\\&&&\textup{afs\ae ttes en vinkel p\aa \ 51 grader}\\\\&& 4)&\textup{Tegn en linje gennem }A\textup{ og det vinkelafm\ae rkede punkt}\\\\&& 5) &\textup{Op ad vinkel }A\textup{'s venstre ben afm\ae kes i afstanden 4.50 cm}\\&&& \textup{fra }A\textup{ punktet B}\\\\&& 6)&\textup{Med }B\textup{ som centrum og }BA\textup{ som h\o jre ben afs\ae ttes en vinkel}\\&&& \textup{p\aa \ 98}\degree\\\\&& 7)&\textup{Der tegnes en linje gennem }B\textup{ og det afsatte vinkelm\ae rke til}\\&&& \textup{sk\ae ring med den f\o rste vandrette linje}\\\\&& 8)&\textup{Sk\ae ringspunktet kaldes }C \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. maj 2021 af StoreNord

#0
Trekanterne kan nemt tegnes med Geogebra. Hvis du er interesseret, vil vi gerne hjælpe dig.
Men da jeg ved, at mange er ligeglade med sådan noget, afventer jeg.


Skriv et svar til: Trigonometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.