Kemi

Salte og opløselighed

10. maj 2021 af otil - Niveau: C-niveau
Jeg skal til eksamen i Kemi C og kunne godt bruge nogle gode fif eller pointe til de forskellige bilag. Hvad vil være godt at komme ind på i Salte og opløselighed?

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. maj 2021 af Heptan

Det er nogle gode bilag.

Bilag 1: natrium står i 1. hovedgruppe (i det periodiske system), chlor står i 7. hovedgruppe. Så natrium vil gerne afgive en elektron, og chlor vil modtage en elektron, for at opfylde oktetreglen (8 elektroner i yderste skal).

Bilag 5: benzin er upolær, og vand er polært. Upolære stoffer opløses i upolære væsker, og polære stoffer opløses i polære væsker. Upolær og polær blander ikke.

Sig til hvis du har spørgsmål.


Svar #2
12. maj 2021 af otil

#1

Det er nogle gode bilag.

Bilag 1: natrium står i 1. hovedgruppe (i det periodiske system), chlor står i 7. hovedgruppe. Så natrium vil gerne afgive en elektron, og chlor vil modtage en elektron, for at opfylde oktetreglen (8 elektroner i yderste skal).

Bilag 5: benzin er upolær, og vand er polært. Upolære stoffer opløses i upolære væsker, og polære stoffer opløses i polære væsker. Upolær og polær blander ikke.

Sig til hvis du har spørgsmål.

Tusind tak! 

Har noget man kan sige til bilag 6 og 4, jeg tænker at dem vil jeg have det svært med at forklare?


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. maj 2021 af Heptan

#2

Ok, hvad har du at sige?


Svar #4
12. maj 2021 af otil

#3

#2

Ok, hvad har du at sige?

Hov Jeg mente om du havde noget man kunne sige?


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. maj 2021 af Heptan

Hvis du bare forstår figurerne, så tænker jeg også du kan forklare dem.

Du kan læse om elektronegativitet her: https://da.wikipedia.org/wiki/Elektronegativitet


Skriv et svar til: Salte og opløselighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.