Matematik

Monotoniforhold

05. juni 2021 af Planteelsker - Niveau: B-niveau

Hvis f er et polynomium af fjerde grad med tre lokale ekstrema, tegn da uden hjælpemidler graferne for f, f’ og f’’ i samme koordinatsystem. Forklar begrebet vendepunkt og vendetangent, hvor f’’(x) = 0. 

Jeg har virkelig tænkt meget over dette spørgsmål, men kan simpelthen ikke finde ud af, hvordan jeg skal tegne de forskellige grafer ud fra de oplysninger jeg har fået. 

Håber, at der er en, der kan hjælp!


Brugbart svar (2)

Svar #1
05. juni 2021 af JimmyMcGill

Nu kan du få noget hjælp med en konkret funktion. Prøv at tegn følgende funktion, dens afledede (f') og dobbelte afledede (f''). Funktionen jeg giver dig er,

f(x)=x^4+2x^3-2x^2-2x+1

Brug evt. GeoGebra og bliv inspireret. Start først med f(x), kig godt på den og dernæst f'(x) og til sidst f''(x).

Ud fra den nye viden, prøv da at besvare dit spørgsmål, evt. ved udgangspunkt i mit eksempel. Og til sidst, sådan en funktion kan tegnes på særdeles mange måder! :)


Svar #2
05. juni 2021 af Planteelsker

Så med opgaven er det altså meningen, at man selv skal finde en 4. gradspolynomium at arbejde ud fra?


Brugbart svar (2)

Svar #3
05. juni 2021 af JimmyMcGill

Med udgangspunkt i dit indlæg, så ja. Så skal du selv finde på en, men du kan også bare med fordel prøve at lave en tegning af et fjerdegradspolynomium. Dernæst tegne den afledede og dobbelte afledede. Jeg har lavet en hurtig skitse i paint. 

Jeg formoder opgaven er til en mundtlig eksamen/samtale? Du skal i hvert fald kunne demonstrere, at du kan tegne en sådan funktion samt dens afledede og dobbelte afledede.

Vedhæftet fil:grafer.png

Svar #4
05. juni 2021 af Planteelsker

Ja, det er et eksamensspørgsmål. Jeg har nu prøvet at tegne den funktion du skrev i GeoGebra sammen med f'(x) og f''(x), men det ser ikke ud som det du tegnede. Og jeg forstår stadigvæk ikke helt, hvordan jeg ud fra en funktion skal kunne tegne dens f(x)-, f'(x)- og f''(x)-værdi. Der står overhovedet ikke noget om det i min matematik bog, og kan ikke finde noget om det på internettet. 


Brugbart svar (2)

Svar #5
05. juni 2021 af JimmyMcGill

1) Som jeg skrev i #1 "Og til sidst, sådan en funktion kan tegnes på særdeles mange måder! :)", så nej. Din skal ikke være den samme som min. Bare den har tre ekstremapunkter. 

2) Din tegning er korrekt.

3) Du kan evt. kigge på, hvordan f'(x) opfører sig, f.eks. de steder, hvor f(x) har ekstremapunkter. Se min GeoGebra tegning. 

4) Indtegner du f''(x) og ser hvor f''(x) skærer førsteaksen. Her vil du kunne se, hvordan grafen for f(x) "vender", heraf vendetangent. Prøv at læs: https://matematikbhhx.systime.dk/?id=201 og find eksempel "EKSEMEPEL 4.4.3. BESTEMMELSE AF VENDETANGENTENS RØRINGSPUNKT"

Vedhæftet fil:GeoGebragraf.PNG

Svar #6
05. juni 2021 af Planteelsker

Men hvordan kan man ud fra funktionen vide, hvordan man skal tegne den i hånden?


Brugbart svar (2)

Svar #7
05. juni 2021 af JimmyMcGill

Hvis du får angivet, at der skal være tre ekstremapunkter, så skal der være tre steder med maksimum/minimum. Du skal med andre ord bare tegne en graf med de tre ekstrema. Se mit eksempel nedenfor. Alle funktioner har tre ekstremapunkter.

Vedhæftet fil:Grafer2.png

Brugbart svar (1)

Svar #8
06. juni 2021 af ringstedLC

#6: Denne f er noget nemmere at regne på. Beregn de tre ekstrema og rødderne af f. Det giver seks støttepunkter for grafen:

\begin{align*}f(x) &= x^4+2x^3-2x^2=x^2\cdot (x^2+2x-2) \\ f(x)=0 &= x^2\cdot (x^2+2x-2) \\\Rightarrow x^2=0 &\vee x^2+2x-2=0 \\ x &= \left\{\begin{matrix}?\\?\\?\end{matrix}\right.\\ \textup{Ekstrema}:\\ f'(x)=0 &= 4x^3+6x^2-4x \\ 0 &= x\cdot (4x^2+6x-4) \\\Rightarrow x=0 &\vee 4x^2+6x-4=0 \\ x &= \left\{\begin{matrix}?\\?\\ ?\end{matrix}\right. \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #9
06. juni 2021 af ringstedLC

Den 2. afledede af f bliver en parabel, der ligeledes kan tegnes ved beregning af støttepunkter. Brug fx rødderne og toppunktet.

\begin{align*} \textup{Vendepunkt(er), vendetangent(er)}:\\ f''(x)=0 &= 12x^2+12x-4 \\ 0 &= 3x^2+3x-1 \\ x &= \left\{\begin{matrix}?\\?\end{matrix}\right. \end{align*}


Skriv et svar til: Monotoniforhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.