Kemi

Temperaturafmåling med termometer

07. juni 2021 af Charlot96 - Niveau: A-niveau
Hej,

Nogen der ved hvorfor termometeret ikke skal ned i væsken, når temperaturen afmåles? Fx skal man ved destillation placere termometeret i glasset uden at røre væsken, men er det ikke netop temperaturen AF væsken der skal afmåles?

Håber nogen kan hjælpe!

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2021 af ringstedLC

Det kunne være fordi, man vil måle temp. af dampen eller at proben ikke tåler at blive våd. Men vi aner jo ikke hvad, hvorfor eller hvordan, der destilleres.


Svar #2
07. juni 2021 af Charlot96

Det er selvfølgelig rigtigt. Jeg vil gerne måle varme gæringsprocessen (altså væsken) frigør. Det er et helt almindeligt termometer, så det tåler godt at komme i væske. Jeg mindes bare at få fortalt at man ikke måtte måle væske ud fra væsken ds det giver en misvisende temperatur. Men lige her synes jeg det giver bedst mening at måle i væsken, men er det korrekt at gøre?

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. juni 2021 af ringstedLC

Du mindes rigtigt.

Ved destillation kan stoffer, her vand og ethanol, med forskellige kogepunkter adskilles. Både vand og ethanol damper ved temperaturer noget under deres kogepunkt. Derfor er der allerede ved fx 60º i luften over blandingen begge stoffers dampe. De vil fortættes øverst i kolben ved mødet med det "kolde" glas og drive ned igen.

Når dampene er 78.4 Cº, er du sikker på at ihvertfald ethanolen i blandingen koger, da den må være varmere end dampene. Nu omdannes al ethanolen og kun noget af vandet til damp og fordi dampene har dén temp. kan ethanoldampene sive helt op i slangen/svalerøret og opsamles, hvroimod vanddampen stadig fortættes og driver tilbage i blandingen.

Det er altså dampene, - ikke væskerne, der adskilles ved den korrekte temp. og derfor måles temp. i dampene.

Målt i blandingen kunne man risikerere, at der ikke er varmt nok i toppen af kolben til at dampene ville adskilles.

Jeg regner med, at dit forsøg ligner dette: https://youtu.be/s35ng4AzqrI

PS. I #0 skriver du "destillation" og i #2 "gæringsproces". Det er ikke det samme.


Skriv et svar til: Temperaturafmåling med termometer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.