Matematik

Produktionsomkostninger

08. juni 2021 af Jonas0402 - Niveau: B-niveau

Hej jeg sider hjemme med et forberedelses ark som læren gav mig så jeg kan forberede mig til den rigtige eksame så derfor har jeg tænkt at løse all spørgsmålene og tage noter så jeg er forberedt til eksamen :)

Fabrikkens egenskabsfolk er enige om at hvis der produceres x tusind antal enheder pr. dag kan den samlede pris (produktionsomkostninger) pr. dag anvendes ved: K(x) = 0,04x^2 - 8,40x + 25302

a) bestem produktionsomkostninger hvis de skal producere 200.000 antal stykker pr. dag.

b) beregn den daglige produktionsmængde (antal) der vil minimere dagens omkostninger.

Så på a'ern har jeg skrevet K(x) = 0,04* 200.000^2 - 8,40*200.000 + 25302. Min lommeregner kan ikke løse spørgsmålet, desuden føler jeg også selv at jeg har lavet en fejl. Hvad er den rette måde at løse spørgsmål a på?

Spørgsmål b forstår jeg ikke, jeg er sku helt lost.


Brugbart svar (2)

Svar #1
08. juni 2021 af JimmyMcGill

Har du selv skrevet det ind? Du får angivet, at "x tusind antal enheder pr. dag", så det vil være oplagt at sige x=200 til spgm. a

K(200)=0.04\cdot 200^2 - 8.4\cdot 200 + 25302=25222

og til spgm b. Benyt toppunktsformlerne eller differentialregning. 

(x_T;y_t)=\left(\frac{-b}{2a};\frac{-d}{4a} \right )


Skriv et svar til: Produktionsomkostninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.