Kemi

fedtstoffer

08. juni 2021 af betina65 - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg skal komme med eksempler på fedtstoffer og komme ind på hvilke fedtsyrer  de er afledt af.

Skal de da være reaktionen mellem glycerol og 3 vilkårlige fedtsyrer, så der bliver dannet triglycerid? Eller kan man gøre det med andre? håber i kan gøre mig klogere.


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2021 af Heptan

Ja lige præcis. Kig også gerne på definitionen af mættede og umættede fedtsyrer.


Svar #2
09. juni 2021 af betina65

Okay, tak. Og hvis jeg skal komme med eksempler på konkrete fedtstoffer og hvad de er udledt af. Kan du give et eksempel?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. juni 2021 af Heptan

Her et et eksempel


Svar #4
10. juni 2021 af betina65

Mange tak. fedtsyrerne hedder ikke noget særligt? de hedder bare altid fedtsyrer, udover selvfølgelig de kan være mættede, umættede, flerumættede. Og der kan de så hedde omega 5, alt efter hvor den første dobbeltbinding er placeret. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. juni 2021 af Heptan

Dem i #3 hedder hexansyre.


Svar #6
11. juni 2021 af betina65

Så den hedder det antal carbonatomer der er og -an, fordi det er en alkan? og derefter syre? i min bog står der intet om navngivning af fedtsyrer eller triglycerider :( Hvad hvis det var en dobbeltbinding et sted, hvad ville den så hedde?

hexensyre?


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. juni 2021 af Heptan

Ja, det er korrekt.

Fx

(E)-hex-3-ensyre

(E) angiver at det er trans (der findes trans og cis fedtsyrer). Hvis det var cis ville man skrive (Z). 

3 angiver at dobbeltbindingen starter på carbon nr. 3 (man tæller fra COOH enden). En anden navngivning er omega-navngivningen, hvor man tæller fra den modsatte side (det giver også nr. 3 i dette tilfælde).


Skriv et svar til: fedtstoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.