Fysik

Skråkast

20. juni 2021 af Toffie1 - Niveau: B-niveau

Jeg sidder med en opgave, hvor jeg er blevet itvivl om jeg har regnet den rigtig.

Det drejer sig om nedenstående opgave: 

Foran et højhus, hvor hver etage er på 3,0 m, er der en parkeringsplads, hvor en uheldig fodboldspiller sender bolden af sted med en elevationsvinkel på 600 og en starthastighed på 20 m/s. 2,0 s senere klirrer en rude! 

1. Hvor langt fra huset var boldspilleren? 

2. På hvilken etage klirrer ruden?

Kan det passe man skal anvende denne formel:x_{slut}=\frac{v_{0}^{2}*sin(2*\alpha )}{g}  til opgave 1?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2021 af mathon

            \small \small \begin{array}{lllllll} \textbf{1)}\\&& \overrightarrow{s}=&\begin{pmatrix} x(t)\\ y(t) \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} v_0\cdot \cos(\alpha)\cdot t\\ -\frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2+v_0\cdot \sin(\alpha)\cdot t \end{pmatrix}\\\\\\&&& \begin{pmatrix} \left ( 20\;\frac{m}{s} \right )\cdot \cos(60\degree)\cdot 2.0\;s\\ -\frac{1}{2}\cdot \left ( 9.82\;\frac{m}{s^2} \right )\cdot \left ( 2.0\;s \right )^2+\left ( 20\;\frac{m}{s} \right )\cdot \sin(60\degree)\cdot \left ( 2.0\;s \right ) \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 20.0\;m\\ 15.0\;m \end{pmatrix}\\\\&&& 20.0\;m\textup{ fra huset}\\\\\\ \textbf{2)}\\&&& \textup{p\aa \ 5. etage} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. juni 2021 af Eksperimentalfysikeren

Man skal tænke sig om, når man konstruerer sådan en opgave. Det er ret usansynligt, at der er en rude, der klirrer i 15 meters højde. Det er jo der, etageadskillelsen er, så der er ikke nogen rude!


Skriv et svar til: Skråkast

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.