Fysik

El-lære

21. juli 2021 af saraelsayed - Niveau: B-niveau

Hej, jeg er gået i stå med denne opgave og håber at nogen kan hjælpe 

Vedhæftet fil: studienet 2.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juli 2021 af Moderatoren

Prøv at beskrive hvad du har gjort og hvor du er gået i stå.


Svar #2
21. juli 2021 af saraelsayed

Hej Jeppe. Det er diagrammet som jeg ikke kan finde uf af.


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. juli 2021 af ringstedLC

a. Startmotoren og de to forlygter er tre modstande i en parallelkobling. Batteriet forsyner koblingen (dets symbol har du i din anden opgave).


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. juli 2021 af ringstedLC

c. Hvilespændingen er summen af spændingerne over akkumulatorens indre modstand og belastningen:

\begin{align*} U_0 &= U_{R_\textup{i}}+U_\textup{pol} \end{align*}

Koblingen af akku., indre modstand og belastn. er en seriekobling. Derfor er strømmen overalt den samme:

\begin{align*} U_0 &= R_\textup{i}\cdot I+R_\textup{y}\cdot I \\ I &= \frac{U_0}{R_\textup{y}+R_\textup{i}}\;,\;R_\textup{y}=R_\textup{starter}\!\parallel \!R_\textup{p\ae rer} \;,\;R_\textup{p\ae rer}=\tfrac{2.4}{2}\,\Omega \end{align*}

d. 

\begin{align*} U_\textup{pol} &= R_\textup{y}\cdot I \\ &= R_\textup{y}\cdot \frac{U_0}{R_\textup{y}+R_\textup{i}}\;,\;R_\textup{y}=R_\textup{starter}\!\parallel \!R_\textup{p\ae rer} \;,\;R_\textup{p\ae rer}=\tfrac{2.4}{2}\,\Omega \end{align*}

e.

\begin{align*} U_\textup{pol} &= R_\textup{y}\cdot I \;,\;R_\textup{y} =R_\textup{p\ae rer} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. juli 2021 af mathon

                 \small \begin{array}{llllll} \small \textbf{d.}\\& \large \frac{12\;V}{\frac{2}{35}+0.02}\cdot \frac{2}{35}\\\\\\ \small \textbf{e.}\\& \large \frac{12\;V}{1.2+0.02}\cdot 1.2 \end{array}


Svar #6
22. juli 2021 af saraelsayed

Hej ringstedLC, jeg har brugt din besvarelser, men ifl til nr c der har jeg U_0 og R_i dog ikke på at jeg har R_y ?


Svar #7
22. juli 2021 af saraelsayed

Er R_y så Erstatningsresistans for startmotor og forlygtepærer som er 0,21Ω?


Svar #8
22. juli 2021 af saraelsayed

Kan det her passe?


Brugbart svar (0)

Svar #9
22. juli 2021 af ringstedLC

#7: Ja. Ry er den samlede modstand udenfor og mellem akku.ens poler.

Når den så som her, er en parallelkobling, må den beregnes først.

Men din Re er ikke rigtig, da den er større end Rstarter. En erstatn.-resistans for en parall.-kobling er altid mindre end koblingens enkelte modstande. Tip: Se #5, og regn med eksakte værdier.

#8: Rigtig metode, men desværre med forkert Re


Skriv et svar til: El-lære

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.