Studievejledning

forskellige spg.

26. juli 2021 af Samfundsfagsfidusen

Hej.

(Det skal lige siges at jeg ikke har haft naturfag i snart 5 års tid)

Jeg skal i 3.g efter sommer, og mangler kun naturvidenskab som det sidste. Jeg vil meget gerne starte tidligt med at blive bedre på de fag, så jeg er sikker på at kunne klare eksamen godt. Nu ved jeg godt at man skal præstere så godt man kan men, hvad kan man gøre for at få 12 i fagene? (mangler 4 fag) er godt klar over at man skal tage noter og snakke meget i timerne, men er der andre strategier? Nogen ideer til hvordan man kan huske sit pensum til eksamen bedre? jeg lider af socialfobi så eksamen er ikke lige det bedste for mig, og kan godt gå helt sort i det. Evt råd til at klare eksamen bedre?

Yderligere spørgsmål:

Jeg fik 10 i matematik både mundtligt og skriftligt, og da supplering kommer til at tælle i snit fra næste år, tænker jeg at udfylde adgangskravene mens jeg er igang med naturfag. 

Spørgsmåler er vil i anbefale at jeg tager matematik b-a e-learning på 6mdr.? der er ikke plads på mit skema til at få undervisningen fysisk. Vil det være for svært med e-learning og generelt mat b-a?

Evt. fysik 0-b e-learning på 6mdr vil det være for svært? har ikke haft fysik i meget lang tid.


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. juli 2021 af Krollo (Slettet)

Halløj, jeg skal også gå i 3.g efter ferien :D Jeg kan vedhæfte mine guides til fysik- og kemirapporter, men jeg har kun haft dem på B-niveau, men det gør nok ikke den store forskel. Jeg ved nu ikke, hvor brugbare de egentlig er. PDF-filen er min lærers guide fra 1.g. Jeg bliver lige nødt til at lave 3 kommentarer, ellers kan jeg ikke uploade alle.


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. juli 2021 af Krollo (Slettet)

Undskyld jeg spørger, men hvordan kan det egentlig være, at du kun skal afslutte 4 fag i 3.g??? Jeg skal afslutte 10!!


Brugbart svar (1)

Svar #3
29. juli 2021 af Krollo (Slettet)

Her er rapportvejledningen til fysik. Den er egentlig meget basal. Det skal lige siges, at vores lærere kan have forskellige præferencer, så måske er det ikke alt, du skal følge. Min kemilærer siger eksempelvist, at vi ikke må bruge personlige stedord (jeg, hendes, ham) i vores rapporter, medens fysiklæreren er ligeglad.

PS: Undskyld, hvis du hverken skal have fysik eller kemi xD

Vedhæftet fil:Fysikrapport.docx

Brugbart svar (1)

Svar #4
29. juli 2021 af Krollo (Slettet)

Undskyld dette indlæg blev så langt; læs i det mindste guldtippet, hvis du ikke orker dem alle. Helt generelle tips:

1) Lad vær med at glemme omfanget af dine årskarakterer pga. eksamen. Du ved slet ikke, om du skal til eksamen, men du ved, at du skal have en årskarakter! (Der er selvfølgelig nogle fag, hvor man VED, at man skal til eksamen).

2) Øv dig i fritiden med skriftlige opgaver i fagene fysik, kemi og matematik. I dansk kan det også hjælpe at skrive afleveringer i fritiden og evt. øve dig på en bestemt af de tre genrer -debatterende, diskuterende eller analyserende artikel-, så du kan mestre én til eksamen.

3) Husk formlerne i de enkelte fag. Du kan selvfølgelig ikke huske dem alle.

4) Læs ALTID lektier, ellers kan du ikke brokke dig over selv et 02-tal. Hvis du ikke får læst dine lektier, så gør det i frikvarteret eller i et frimodul! Men det er bedre at gøre derhjemme dagen før.

5) Spørg gerne dine venner/klassekammerater om hjælp til lektier eller afleveringer. Snak gerne lektien igennem med dem inden timen, hvis de gider, så I ved, at I har forstået det rigtigt. Gå også i lektiecafé, hvis du ikke kan finde ud af lektien. Det er ikke spild af tid.

6) Forsøg kun at lave gruppearbejde med de 'kloge' og flittige elever, der selv får gode karakterer hvis muligt.

7) Forstå grafer, tabeller, statistikker og andre figurer i dine lektier. Øv dig på at forklare dem inden timen. Samme gælder for regneeksempler.

8) Repetér de tidligere emner en gang imellem året ud. Måske i weekenden eller noget. På den måde glemmer du dem ikke så let, og presset bliver ikke stort til eksamenstid.

9) Spørg altid dine lærere, hvordan du skal få en højere karakter. Bare lad være med at klynke og anklage dem for at være unfair, for det er de som regel ikke.

10) Lad være med at tale eller spille i timen. Læreren kan godt se, om du følger med eller ej. Luk altid computeren i, medens læreren taler. Du får også bare mere ud af timen ved at følge med. Og se ikke død ud i ansigtet, selvom du keder dig.

11) Det her tip lyder dumt, men prioriter altid gym over arbejde og fritidsinteresser, hvis du vil ind på et populært studie. Så mange fra mit gymnasie forstår ikke det her, og så klager de alligevel over deres karakter og lektiemængde.

12) Når du er ved at give op, så tænk på dit drømmestudie, og at du kun har et år tilbage. Det hjælper virkelig!

GULD TIP: Ok, nu er jeg mega stræber, men lav opgaverne i dine lære- og opgaverbøger på forhånd, så du har noget at fremlægge i timen, hvis du ikke forstår det dér, eller ikke kan nå at lave det. Jeg ved ikke, om de fleste lærere går op i det, og min fysiklærer var ærlig talt ligeglad. Ikke for at være total led, men del ikke opgaverne med dine venner bagefter, fordi det ødelægger lidt formålet; så virker alle nemlig ligeså kloge og dygtige, som læreren tror, du er, fordi du altid har kunnet nå at lave opgaverne. Dette påvirker selvfølgelig kun din årskarakter, (som er meget vigtig). Pas på, at dette ikke resulterer i, at du overvuderer din tid til at regne opgaver under en faktisk eksamen.

PS: Folk, der taler mindre om deres mål, opnår dem oftere. Det betyder selvfølgelig ikke, at man ikke skal tænke på dem eller aldrig må tale om dem. Fokusér på nuet, dvs. dine årskarakterer. Når eksamen kommer, kan du fokusere på eksamenskarakteren. Hvis du ikke fokuserer på gym først, kan du ikke opnå dit studie uden at søge ind via kvote 2, som er ren stress, tror jeg. ~ Det skal lige siges, at nogen folk har det omvendt og bedre kan opnå deres mål ved at bringe det på tale, men det er de færreste efter min mening.


Svar #5
12. august 2021 af Samfundsfagsfidusen

Tusind tak for alle dine gode råd de er mega gode! vil helt klart bruge dem også skabelonerne :) skal helt klart snart skrive kemi rapport. Jeg har gået på HF før men droppede ud og fik merit for mange af fagene. 


Skriv et svar til: forskellige spg.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.