Kemi

Salmiak

15. august 2021 af Samfundsfagsfidusen - Niveau: C-niveau

Hej 

Måske et lidt mærkeligt spørgsmål. 

Jeg har om emnet salmiak lige pt. har forstået at salmiak er en salte kaldet ammoniumchlorid. Men når jeg ser formlen så lyder den sådan: NH4Cl. Når jeg læser hvad hydrogen er, så læser jeg det som om at det er luft. Hvordan kan man tilsætte luft til sådan noget? eller er jeg helt forkert på den?. En anden ting hvis jeg f.eks. skal lave salmiak til lakrids hvordan sætter jeg f.eks. hydrogen til hvis 4 tallet er der som jeg har forstået er det 4 gange hydrogen. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. august 2021 af Viderekem (Slettet)

 NH4= Covalent 

CI= ion 


Svar #2
15. august 2021 af Samfundsfagsfidusen

Men er de forskellge stoffer ikke forskellige N er for sig selv og H for sig selv? medmindre det er ligesom chlorid altså Cl. Er stadig meget ny til kemi. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. august 2021 af Viderekem (Slettet)

#2

Men er de forskellge stoffer ikke forskellige N er for sig selv og H for sig selv? medmindre det er ligesom chlorid altså Cl. Er stadig meget ny til kemi. 

Der er tale om en syre/base reaktion 

HCI(g)+NH3(g) -> NH4CI(S)


Brugbart svar (1)

Svar #4
15. august 2021 af mathon

\small \begin{array}{lllll}&& NH_4Cl \textup{ best\aa r af }\\ \textup{af ionerne}\\&& N{H_4}^{+}\textup{ og }Cl^- \end{array}

Når grundstoffer reagerer med hinanden opstår nye stoffer med andre egenstkaber og evt. andre faser end
grundstofferne, de består af.
H i NH4+ (aq) er ikke en gas. Så ja - du "er helt forkert på den" :-)


Brugbart svar (1)

Svar #5
15. august 2021 af Eksperimentalfysikeren

Brint, også kaldet hydrogen, er i ren form en luftart ved stuetemperatur. Den består af molekyler med 2 brintatomer i hvert molekyle.

Brint kan forbinde sig med mange forskellige stoffer, heriblandt Kvælstof, nitrogen, så hvert nitrogenatom binder sig til 4 hydrogenatomer og afgiver samtidig en elektron.

De egenskaber, et samesat stof har er ofte helt andre end de egenskaber, de enkelte stoffer har i ren form.


Brugbart svar (1)

Svar #6
15. august 2021 af ringstedLC

#0

..., så læser jeg det som om at det er luft.

Ikke luft, - det er det vi indånder, men gerne luftart, gas eller på gasform.

Et molekyle ammoniumschlorid (salmiak), NH4Cl består ganske rigtigt af grundstofferne nitrogen (N), hydrogen (H) og chlor (Cl). De stoffer er hver for sig og under normalbetingelser (1.013 bar, 0 ºC) på gasform. Men når de er bundet sammen får kombinationen andre egenskaber (smelte-/kogepunkt, massefylde m.m.).

Smelte-/kogepunkt for amm.-chlorid er 338/520 ºC. Det er altså på fast form ved stuetemperatur selvom dets bestandele er på gasform ved 20 ºC og normalt tryk.

Et lignende eksempel: Vand (sm.-/ko.-punkt: 0/100 ºC) består af:

- 2 hydrogenatomer (H2 , sm.-/ko.-punkt: -259/-253 ºC)

- og et oxygenatom (O , sm.-/ko.-punkt: -219/-183 ºC).

Der er altså ingen umiddelbar sammenhæng mellem egenskaberne ved bestanddelene og selve stoffet.


Svar #7
16. august 2021 af Samfundsfagsfidusen

tak for hjælpen


Skriv et svar til: Salmiak

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.