Matematik

Integral regning

21. august 2021 af Markus2300 - Niveau: B-niveau

Hej, skal finde arealet mellem to grafer, som er f(x) = x^2 og g(x) = 2x+3. 

Jeg ved at jeg skal finde ud af hvad grafernes skæringspunkt er ved at sætte ligningerne lig med hinanden, men kan dog ikke komme længere end at x^2 = 2x-3. 

Svar #1
21. august 2021 af Markus2300

Korrektion: Jeg skal finde det areal som funktionerne samt y-aksen afgrænser i første kvadrat

Brugbart svar (1)

Svar #2
21. august 2021 af Anders521

#0 Du kan vel løse ligningen x2 - 2x - 3 = 0.

Brugbart svar (1)

Svar #3
21. august 2021 af mathon

\small \begin{array}{llllll}& \textup{Define }f(x)=x^2\\\\& \textup{Define }g(x)=2x+3\\\\ \textup{\O vre gr\ae nse:}\\& \textup{solve }\left ( f(x)=g(x),x \right )\mid x>0\\\\ \textup{Areal:}\\&A=\int_0^{\textup{\o vre gr.}}(g(x)-f(x))\,\mathrm{d}x \end{array}

Svar #4

#0 Du kan vel løse ligningen x2 - 2x - 3 = 0.

Havde ikke engang tænkt på at finde diskriminanten  og så løse den ....  tak for hjælpen

Svar #5

\small \begin{array}{llllll}& \textup{Define }f(x)=x^2\\\\& \textup{Define }g(x)=2x+3\\\\ \textup{\O vre gr\ae nse:}\\& \textup{solve }\left ( f(x)=g(x),x \right )\mid x>0\\\\ \textup{Areal:}\\&A=\int_0^{\textup{\o vre gr.}}(g(x)-f(x))\,\mathrm{d}x \end{array}

Hmmmm når jeg forsøger at finde den øvre grænse står der bare false? Bruger Inspire i øvrigt. 

Brugbart svar (1)

Svar #6
21. august 2021 af mathon

\small \small \begin{array}{llllll} \textup{\O vre gr\ae nse:}\\& \textup{solve }\left ( f(x)=g(x),x \right )\mid x>0\\\\ &x=3 \end{array}

Skriv et svar til: Integral regning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.