Fysik
Mekanik og krafter
Hejsa, jeg sidder med et spørgsmål der driller mig. Opgaven siger følgende:
"The leashes of four dogs, Pluto, Laika, Darwin and Albert, have become tangled and each dog is pulling on its own leash but none of the dogs are actually moving. Pluto is pulling with a strength of 90 N at an angle of 45 degrees with respect to Darwin, who is pulling at his leash with a strength of 105 N. Laika is pulling with a strength of 120 N at an angle of 190 degrees with respect to Darwin. How hard and at which angle with respect to Darwin is Albert pulling?"
Først af alt lagde jeg mærke til at summen af krafter må være lig 0 da ingen af hundene faktisk rykker sig. Derudover tænkte jeg så at skrive summen af krafter i x-retningen og så i y-retningen vha. et fritlegemediagram, men her sidder jeg så fast. Er ikke helt sikker på hvordan jeg faktisk skal gøre det. Er der nogen der kan hjælpe lidt?
Takker.
Svar #1
26. august 2021 af peter lind
Projektionen ind på x-aksen for en vektor v er |v|cos(θ)
ind på y aksen er den |v|sin(θ) θ er viklen mellem vektoren og x aksen
Svar #2
27. august 2021 af SuneChr
Lader vi Darwins trækvektor hedde , Plutos
, Laikas
og lægger de tre vektorer sammen med den ubekendte Alberts, skal vektorsummen give .
Albert skal da trække med en kraft på 66,17 N i en vinkel fra Darwins, regnet i positiv omløbsretning,
på 220,30º .
Jeg håber, mit engelske har været rigtigt forstået.
Svar #3
29. august 2021 af ringstedLC

Skriv et svar til: Mekanik og krafter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.