Matematik

Vektorer - hjælp

28. august 2021 af Toffie1 - Niveau: A-niveau

Hej studieportalen

Er der nogen der har mulighed for at forklare, hvordan jeg kan løse opgave a? Har svært ved at komme igang,


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. august 2021 af SuneChr

Bestem linjen AP og BQ.
Vinklen med vandret er arctan af hældningskoefficienten til linjen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. august 2021 af StoreNord

Det vil nok være en god ide, at tegne det hele i et koordinatsystem.
Eventuelt med.


Svar #3
28. august 2021 af Toffie1

Så jeg kan altså bruge denne formel til at bestemme linjen mellem AP og BQ:

|AB|=\sqrt{(b1-a1)^2+(b2-a2)^2}


Brugbart svar (1)

Svar #4
28. august 2021 af SuneChr

Facit: Men udregn selv.
AP       y =3/8x + 50        arctan(3/8) = 20,56º
BQ       y = 13/4x - 30      arctan(13/4) = 72,90º


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. august 2021 af StoreNord

#2 fortsat
med Geogebra.


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. august 2021 af Eksperimentalfysikeren

Gad vide, om opgavestiller ikke har tænkt sig om eller forsøger at lokke løserne på glatis. Vinklen med vandet er 0, da skibene sejler på vandoverfladen, der er vandret.


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. august 2021 af StoreNord

#3

|AB|=\sqrt{(b1-a1)^2+(b2-a2)^2}        er ikke en linje, men et linjestykke.


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. august 2021 af SuneChr

# 3
Det er ikke afstanden mellem A og B, vi skal finde i den del af opgaven, der er lagt ud.
Men afstandsformlen |AB| er rigtig nok.


Svar #9
28. august 2021 af Toffie1

Hej eksperimentalfysikeren. 

Jeg lokker på ingen måder løsningen af nogen. Jeg havde dog håbet på, at der en der vil forklare opgaven for mig, da jeg ikke vil få noget ud af, at få løsningen. Det er rigtig fedt, at se nogle der vil hjælpe, men man får selvfølgelig ikke noget ud af at få svaret på opgaven. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. august 2021 af SuneChr

En ret linje har den generelle forskrift
    y = ax + b   hvor a er linjens hældningskoefficient.
Indsæt de to punkter vi får at vide
Linjen BQ :
      (I)   40a + b =  100
      (II)   0a  + b = - 30
og løs de to ligninger.
Gør det samme for linjen gennem A og P.


Svar #11
28. august 2021 af Toffie1

#4

Facit: Men udregn selv.
AP       y =3/8x + 50        arctan(3/8) = 20,56º
BQ       y = 13/4x - 30      arctan(13/4) = 72,90º

Mange tak SuneChr. Jeg havde i starten beregnet a-og b-konstanterne i ligningen, men jeg var bare usikker på om jeg gjorde det rigtige, og blev derfor nød til at søge hjælp på studieportalten. Det var sødt af dig, at du kunne hjælpe :-)


Brugbart svar (0)

Svar #12
28. august 2021 af ringstedLC

a) omkring vinklen: Angiv at du beregner vinklerne mellem hver af linjerne og x-aksen for at undgå det omtalte i #6.


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. august 2021 af ringstedLC

#11: I så fald virker det lidt underligt, at du i #3 spørger om afstandsformlen kan bruges. Det ved man på dit niveau, at den ikke kan. 

Man ved også, hvordan en ligning for en ret linje bestemmes, når to punkter på linjen er kendt, og det ene oveni købet er skæringspunktet med y-aksen. Ellers bør formel (62-64) repeteres.

Ved usikkerhed på resultatet, bør du kunne finde på en måde at kontrollere/sandsynliggøre det. #2 og jeg foreslår, at situationen tegnes med givne oplysninger påført.

#9: Du er ikke opgavestilleren, men én af løserne, ligesom dem, der vil hjælpe dig.

#6: Studsede også lige over den formulering.


Svar #14
28. august 2021 af Toffie1

#13

#11: I så fald virker det lidt underligt, at du i #3 spørger om afstandsformlen kan bruges. Det ved man på dit niveau, at den ikke kan. 

Man ved også, hvordan en ligning for en ret linje bestemmes, når to punkter på linjen er kendt, og det ene oveni købet er skæringspunktet med y-aksen. Ellers bør formel (62-64) repeteres.

Ved usikkerhed på resultatet, bør du kunne finde på en måde at kontrollere/sandsynliggøre det. #2 og jeg foreslår, at situationen tegnes med givne oplysninger påført.

#9: Du er ikke opgavestilleren, men én af løserne, ligesom dem, der vil hjælpe dig.

#6: Studsede også lige over den formulering.

Ingen har tvunget jer til at svare. Det nemmeste i kan gøre er bare scrolle videre, istedet for at skabe dårlig stemning. 


Brugbart svar (0)

Svar #15
29. august 2021 af Eksperimentalfysikeren

#9: Du har misforstået mig. Jeg er helt klar over, at du ikke forsøger, at lokke nogen på glatis. Jeg gør dig opmærksom på, at det kan være, at den, der har stillet opgaven til dig, forsøger at lokke dig på glatis. Desværre er der nogle menesker, der bruger "vandret" og "lodret" om retninger i samme vandrette plan i stedet for at sige "i x-aksens retning" og "i y-aksens retning". Jeg vil tro, at det er sådan, ordet "vandret" skal tolkes i den stillede opgave, men der kan være tale om, at "vandret" skal opfattes som "parallelt med vandoverfladen".

Jeg kan ikke afgøre, om din lærer taler dårligt dansk, eller forsøger at bekæmpe dårligt dansk ved at lokke jer på glatis.

Årsagen til, at jeg ikke er gået ind i vejledning af, hvordan du løser opgaven er, at jeg mener SuneChr har klaret det udmærket.


Svar #16
29. august 2021 af Toffie1

#15

#9: Du har misforstået mig. Jeg er helt klar over, at du ikke forsøger, at lokke nogen på glatis. Jeg gør dig opmærksom på, at det kan være, at den, der har stillet opgaven til dig, forsøger at lokke dig på glatis. Desværre er der nogle menesker, der bruger "vandret" og "lodret" om retninger i samme vandrette plan i stedet for at sige "i x-aksens retning" og "i y-aksens retning". Jeg vil tro, at det er sådan, ordet "vandret" skal tolkes i den stillede opgave, men der kan være tale om, at "vandret" skal opfattes som "parallelt med vandoverfladen".

Jeg kan ikke afgøre, om din lærer taler dårligt dansk, eller forsøger at bekæmpe dårligt dansk ved at lokke jer på glatis.

Årsagen til, at jeg ikke er gået ind i vejledning af, hvordan du løser opgaven er, at jeg mener SuneChr har klaret det udmærket.

Jeg har uden tvivl misforstået dig, og det beklager jeg mange gange over. Jeg sætter pris på den tid du har brugt på, at svare mig. 

God dag fortsat :)


Skriv et svar til: Vektorer - hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.