Tysk

Hvordan får man 12 i tysk B?

31. august 2021 af Stimefisk (Slettet) - Niveau: B-niveau
Hej SP

Hvad skal der til for at få 12 i mundtlig og skriftlig tysk? Jeg ligger på 10 lige nu, men kunne virkelig tænkte mig at komme det sidste stykke op, men jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal overbevise min lærer om, at jeg altså "fortjener" at få 12.

Brugbart svar (1)

Svar #1
31. august 2021 af Viderekem (Slettet)

Hvis du opfylder de faglige mål :)


Brugbart svar (1)

Svar #2
31. august 2021 af OliverHviid

Husk på at ingen forventer at man taler flydende tysk med tysk B - det forventer de heller ikke til f.eks. eksamen - derimod forventes der at du generelt kan føre en samtale; den behøver altså ikke at være perfekt, men bare det at kunne gøre sig forståelig er rigtig godt. Jeg havde f.eks. en ven i gymnasiet der fik 10 til den mundtlige eksamen selvom han lavede en del grammatiske fejl (fejlplacering af verber etc.), men fordi han fik sine pointer igennem, fik han stadig en fin karakter. Hvis man udover at være i stand til at føre en samtale også har godt styr på grammatikken, så tror jeg godt at man kan komme op på 12.

Jeg bør dog lige nævne at jeg ikke er gymnasielærer, men at dette er blot mine personlige erfaringer fra gymnasiet. Hvis du har spørgsmål, så må du endelig bare spørge.


Brugbart svar (2)

Svar #3
31. august 2021 af Stygotius

OliverHviid har ret i sine generelle betragninger. Hvis du skal have 12 i tysk, skal du undgå de mest graverende fejl såsom ikke at sætte verballeddet sidst i en bisæting eller at sige "Ich habe gewesen" eller at bruge for mange forkerte kasus. Som Oliver Hviid sagde, er det som en eksaminator og censor først og fremmest ser på, at du er i stand til at kommunikere, dvs. gøre dine meninger og fakta  forståelige på en naturlig måde, -kort sagt  -kan føre en god "sam-tale" og også kan udtrykke nogle følelser og ønsker.

Husk udtrykkene "meiner Meinung nach"  =   "efter min mening........"  og

                            "die Geschichte spielt...  =  "historien foregår/udspiller sig.....


Brugbart svar (1)

Svar #4
01. september 2021 af Moderatoren

#0

Du kan spørge din lærer. Din lærer ved hvad du mangler.


Brugbart svar (1)

Svar #5
19. september 2021 af bummelumbumbum

Ift. den mundtlige karakter skal man bare tale en masse i timerne - og gerne også øve sig uden for timerne.

For at få gode karakterer skriftligt, skal man have styr på grammatikken. Der kan hjemmesider som de her være hjælpsomme: 1 og 2


Brugbart svar (1)

Svar #6
19. september 2021 af oppenede

Hvis du vil have 12 i skriftlig, så sørg for i din næste aflevering at de typer fejl du havde i din forrige er elimineret, og vær bevidst om at få så mange forskede ordstillinger som muligt til at være anvendt, især dem der afviger fra dansk. Hav f.eks. mindst 1 sætning som "Wenn uns das Glück verlässt", hvor grundleddet står senere end på dansk.


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. september 2021 af Stygotius

Slettet

Skriv et svar til: Hvordan får man 12 i tysk B?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.