Fysik

Atomkraftværker -debat

08. september 2021 af Curiosity4life - Niveau: 9. klasse

Hej!

I morgen har jeg en debat med klassen om Danmark burde have et atomkraftværk eller ej. Jeg skal være imod og har derfor brug for nogle gode argumenter.

Jeg har indtil videre skrevet:

-tager lang tid at bygge

-byggematerialerne er ikke miljøvenlige

-I stedet for at bruge masser af penge på at bygge et atomkraftværk- brug penge på at producere biogas (vi har allerede vind- og solenergi)

-Geotermisk energi

-vi har klaret os godt indtil videre

Har I flere? Eller kan komme med ekstra argumenter og grunde til mine allerede eksisterende argumenter? Jeg ved fx ikke helt om det med biogas er så rigtigt osv.

Tusind tak på forhånd!

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. september 2021 af Sveppalyf

Risikoen for en ulykke.

Problemet med hvad man skal gøre med det radioaktive affald.

Et kernekraftværk kan være et oplagt terrormål.

Svar #2
08. september 2021 af Curiosity4life

Er der egentlig andre måder (andre end ovennævnte) at producere grøn energi på?

Brugbart svar (1)

Svar #3
08. september 2021 af ringstedLC

#2: Fx. bølgekraft og vandkraft.

Prøver lige at skyde på et af dine argumenter:

"vi har klaret os godt indtil videre". Ja, ved bla. at importere strøm, der er produceret på A-kraftværker.

Forbered dig også på argumentet for A-kraft som en "nul CO2" løsning. Det er biogas ikke, den er kun CO2 neutral.

Svar #4

#2: Fx. bølgekraft og vandkraft.

Prøver lige at skyde på et af dine argumenter:

"vi har klaret os godt indtil videre". Ja, ved bla. at importere strøm, der er produceret på A-kraftværker.

Forbered dig også på argumentet for A-kraft som en "nul CO2" løsning. Det er biogas ikke, den er kun CO2 neutral.

Men min lærer sagde noget med at vi ikke kan bruge bølgekraft og vandkraft her i Danmark. Et eller andet med at bølgerne ikke er høje nok?

Oh ja, det havde jeg ikke tænkt på.. og desuden er biogas begrænset, tror jeg nok. Men kan jeg så godt argumentere med, at da byggeriet af atomkraftværket og affaldet, som man ikke helt ved hvor skal hen, får biogas til at være en bedre mulighed?

Brugbart svar (1)

Svar #5
08. september 2021 af ringstedLC

Men min lærer sagde noget med at vi ikke kan bruge bølgekraft og vandkraft her i Danmark. Et eller andet med at bølgerne ikke er høje nok?

Ja, det er vist rigtig nok. Vandkraft i Danmark rækker kun til at trække fortidens vandmøller.

Men både Norge og Sverige producerer megen elkraft ved vandkraft som eksporteres. Vi kunne måske købe noget mere.

Bølgekraftforskning er nedprioriteret i Danmark til fordel for vindenergi, da det afgørende gennembrud udeblev.

Svar #6

Ja, det er vist rigtig nok. Vandkraft i Danmark rækker kun til at trække fortidens vandmøller.

Men både Norge og Sverige producerer megen elkraft ved vandkraft som eksporteres. Vi kunne måske købe noget mere.

Bølgekraftforskning er nedprioriteret i Danmark til fordel for vindenergi, da det afgørende gennembrud udeblev.

Jeg har tror jeg har fået plottet noget sammen nu, tusind tak for jeres hjælp!!

Skriv et svar til: Atomkraftværker -debat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.