Studievalg og videregående studie

Cand.med. uden KBU

08. september 2021 af thedummieone

Hejjj, jeg skriver, idet jeg i tvivl om lægetitlen cand.med.? Jeg er netop blevet Ba.Med. Jeg overvejer ikke at tage KBU efter endt kandidatuddannelsen, idet jeg gerne vil gå forskningsvejen. Er jeg tvunget til at tage KBU efter endt kandidat?

Får jeg så stadig titlen læge el. får jeg "kun" titlen cand.med., hvis jeg ikke tager KBU? Er der nogle, som kan henvise mig til evt. officielle sider, hvor reglerne fremgår?

Mvh. Sofie


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. september 2021 af DrNielsen

Cand.med bliver man efter endt embedseksamen.

Læge bliver man efter at have aflagt lægeløftet.

KBU - som det ligger i forkortelsen - er en basisuddannelse. Når denne er gennemført opnår man ret til selvstændigt virke. Uden den må man kun arbejde under ansvar.

Det vil være meget uklogt ikke at bruge det år det tager at færdiggøre en KBU. Hvis du på et tidspunkt ønsker klinisk erfaring - hvilket er guld værd for forskningsaktive - vil du så til den tid skulle til at bruge et år førend du kan søge en stilling i et relevant speciale.

Du er ikke tvunget til at tage din KBU. Du vil stadig være læge uden. Men jeg synes godt nok ikke det ville være en klog taktik med mindre du er helt og aldeles sikker på at du aldrig skal arbejde klinisk. Husk på at mange forsker ved siden af deres kliniske arbejde(somme tider en delt stilling) - fordi mange data netop skal hentes fra det kliniske(med mindre forskningen selvfølgelig ikke er klinisk).

Vh en læge :-)

Vh en læge :-)


Svar #2
11. september 2021 af thedummieone

Tusind tak for uddybende svar!

Sagen er den, at jeg gn. studiet er blevet mere og mere bevidst om, at jeg ikke finder mig tilpas el. for den sags skyld er særlig god i "klinikerrollen". Jeg elsker det faglige ved studiet samt sidde og læse i bøgerne, men den kliniske verden er bare ikke mig.

Da jeg søgte ind på studiet havde jeg altid i baghovedet, at hvis jeg ikke kunne lide det kliniske, kunne jeg altid vælge medicinalindustrien- uden problemer selv uden KBU.

Ville du sige, at jeg ikke ville kunne finde job efter endt kandidat i medicinalindustrien el. at mine muligheder i denne branche er svært reduceret, hvis jeg ikke tager KBU?

Jeg har overvejet at starte helt forfra og læse farmarci, hvis jeg ingen jobmuligheder har efter endt kandidat uden KBU....men samtidig har jeg færddiggjort min bachelor i medicin og kan så godt lide studiet.

Vh.

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. september 2021 af DrNielsen

Nej, det mener jeg ikke nødvendigvis de vil være. Medicinalindustrien er lige nu ikke noget man lige får arbejde i. Jeg er ikke voldsomt bekendt med hvordan det foregår, men på mine gamle studievenner der er havnet der, er mit indtryk at man skal forvente at lave Ph.D. Og det kan man sagtens uden KBU.

Uden KBU findes der stadig masser af jobs man kan få. Det man bliver begrænset i er det kliniske virke fordi KBU jo er en klinisk basisuddannelse. Man kan sagtens klare sig uden - både i industrien, forskningsverdenen eller helt andre steder. Det jeg mener med mit skriv er, at det er et år der er hurtigt overstået, åbner enormt mange døre og gør de nye læger klogere på dels det kliniske - men også hvordan primær og sekundærsektoren hænger sammen. Jeg synes det er et meget lille offer for det man får ud af det - uanset hvad man videre vil.

Stod jeg således i din situation ville jeg helt klart blive læge i stedet for at have en bachelorgrad for så at skifte til farmaceuten. Man kan sagtens(!) komme til at forske i lægemidler, deres brug og udvikling som læge.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. september 2021 af MorganH

Jeg synes også lige, at det skal med, at du ikke kan hoppe ind og tage KBU senere. Du har, mener jeg, to år før du skal starte og så lukker døren i. Hvis du senere skifter mening kan du ikke få lov. Og ja, ganske som #3 siger, så er KBU mere end kun det kliniske. Jeg har venner, der faktisk ønskede, at den skulle vare det halve år mere de nu har skåret af, fordi de ikke følte, at de havde haft tilstrækkeligt med patienter at gøre. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. september 2021 af DrNielsen

#4

Med det forbehold at sundhedsstyrelsen kan dispensere for overskredet frist. Hvornår de vælger at gøre det vil nok kræve en afklarende forklaring af styrelsen selv. Det kan jeg ikke lige svare på. I øvrigt også en fuldstændig valid betragtning.

I øvrigt skydes fristen hvis man eksempelvis laver en Ph.D. Man behøver ikke KBU inden man begynder en sådan. Og de tager som bekendt tre år. Om post doc(eller lignende) ansættelser udskyder fristen endnu mere ved jeg faktisk ikke. Jeg kunne godt forestille mig at man kan finde en ordning der skyder fristen eftersom forskning i det lægelige hverv også er vigtigt.


Skriv et svar til: Cand.med. uden KBU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.