Matematik

funktionstilvækst

18. september 2021 af nutellaelsker - Niveau: B-niveau

Hejsa jeg sidder med denne opgave om funktiontilvækst hvor jeg skal finde funktion tilvæksten til  til opgaven med f(x) = sqrt(x)        x0 = 4    og    h= 5. Facit sige det skal give 1 men kan ikke helt finde ud af hvordan man kommer til 1. Jeg har selv prøvet som i kan se men uden held og noget må være forkert. Kan i hjælpe mig?


Svar #1
18. september 2021 af nutellaelsker

h

den nederste er en anden og samme type opgave som jeg sjovt nok har lavet rigtigt og minder rigtigt meget om den første men jeg kan bare ikke forstå hvorfor det skal give 1 :-D Help


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. september 2021 af janhaa

kan du skrive hele oppgava..

og formelen inkludert xo og h


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. september 2021 af Anders521

#1 Enten skrive opgaven af eller send et billede af den.


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. september 2021 af ringstedLC

Først og fremmest:

\begin{align*} \sqrt{4+h}\;{\color{Red} \neq }\;2+h^2 \end{align*}

da:

\begin{align*} \Bigl(\sqrt{4+h}\Bigr)^2 &\neq \Bigl(2+h^2\Bigr)^2 \\ 4+h &\neq 4+h^4+4h^2 \end{align*}

\begin{align*} \textup{Den "anden"}:\Delta y &= f\bigl(x_0+h\bigr)- f\bigl(x_0\bigr) \\ &= \sqrt{x_0+h}-\sqrt{x_0}\;,\;f(x)=\sqrt{x} \\ &= {\color{Red} \sqrt{1}}-0\,,\;x_0=0\;,\;h={\color{Red} 1} \\\Delta y &= 1 \\\\ \textup{Den "f\o rste"}:\Delta y &= \sqrt{x_0+h}-\sqrt{x_0} \\ &= \sqrt{4+{\color{Red} 5}}-\sqrt{4}\,,\;x_0=4\;,\;h={\color{Red} 5} \\ &= \sqrt{9}-2 \\\Delta y &= 1 \\ \end{align*}


Skriv et svar til: funktionstilvækst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.