Kemi

Redoxreaktion

25. oktober 2021 af Glasurbolle - Niveau: C-niveau

Hej alle, 

jeg sidder med denne redoxreaktion: 2C2H6 (g) + 7O2 (g) → 4CO2 (g) + 6H2O (g)

Carbon bliver oxideret og hydrogen bliver reduceret. 

Jeg kunne godt bruge hjælp til at se, hvordan carbon delvist? afgiver elektroner og hydrogen optager. Jeg kan slet ikke se mig ud af det via reaktionsskemaet. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. oktober 2021 af mathon

Carbon oxideres
Oxygen reduceres


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. oktober 2021 af mathon

\small \small \small \begin{array}{llllll} \overset{\mathbf{{\color{Red} -3}}}{C}_2H_6\,_{\textit{(g)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{O}_2\,_{\textit{(g)}}\;\longrightarrow \;\overset{\mathbf{{\color{Red} +4}}}{C}\overset{\mathbf{{\color{Blue} -2}}}{O}_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;H_2\overset{\mathbf{{\color{Blue} -2}}}{O}\,_{\textit{(g)}}\\\\ \begin{array}{ccccc}\\ \textup{atom}&\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ C&7&&4\\ O&&2&14&\textup{da }O\textup{ \o nskes i et \textbf{lige} antal}\\\\ \end{array}\\\\ \textup{afstemning af }\\ \textup{op- og nedgange:}\\\\ 2\,C_2H_6\,_{\textit{(g)}}\;+\;7\,O_2\,_{\textit{(g)}}\;\longrightarrow \;4\,CO_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;6\,H_2O\,_{\textit{(g)}} \end{array}


Svar #3
26. oktober 2021 af Glasurbolle

1000 tak for godt svar!!! Så man finder oxidationstallene og på den måde, kan man se, hvad der oxideres og reduceres, ikke? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. oktober 2021 af mathon

Jo.


Skriv et svar til: Redoxreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.