Matematik

Sinus-fælden

25. oktober 2021 af Siljest - Niveau: B-niveau

Min lærer har givet min opgave tilbage. Nu skal jeg genaflevere opgave 9b. Jeg har vedhæftet et billede af min lærers respons. Jeg skal tage stilling til sinus-fælden, nogle der kan hjælpe mig med hvad det betyder i forhold til min opgave?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. oktober 2021 af mathon


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. oktober 2021 af PeterValberg

Da siden d > b vil D > B
idet den største vinkel spænder over den største sidelængde (af de to).
Og da vinkel D = 82,7º vil vinkel B være endnu mindre (og derfor mindre end 90º),
hvorfor "Sinus-fælden" ikke smækker i denne omgang...

Se eventuelt < LINK > omkring 10 minutter inde i videoen...
(brug eventuelt tidskoderne i videoens beskrivelse til navigation)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. oktober 2021 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textup{Hvis}\\& \textup{vinkel }D \textup{ er spids}\\& \textup{og}\\& \textup{\quad} c\cdot \sin(D)<d<c\\\\& \textup{har trekant BCD 2 \l\o sninger} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #4
25. oktober 2021 af mathon

Oplys 
          D, c og d
                            
 


Brugbart svar (1)

Svar #5
25. oktober 2021 af mathon


Brugbart svar (1)

Svar #6
25. oktober 2021 af mathon

fælden ligger i,
at man ofte glemmer
den anden løsning:
                                           \small \begin{array}{lllll} \sin(V)=k,\quad 0\leq V\leq 180\degree\quad 0<k<1\\\\ \sin(V)=\sin(180\degree-V)=k\\\\ V=\sin^{-1}\left ( k \right )&\textup{som man husker}\\\\ 180\degree-V=\sin^{-1}\left ( k \right )&\textup{som ofte glemmes}\\\\ V=\left\{\begin{matrix} \sin^{-1}\left ( k \right )\\ 180\degree-\sin^{-1}(k) \end{matrix}\right. \end{array}


Skriv et svar til: Sinus-fælden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.