Kemi

Fordelingsforholdet D

30. oktober 2021 af Krollo (Slettet) - Niveau: A-niveau

Halløj. Kan nogen forklare, hvorfor latanoprost ikke har nogen syre-/baseegenskaber i intervallet 2-10? Og hvad skal man bruge pKs til? Jeg ved, at pKs(latanoprost) = 7,21 ved 25° C, og at pKs(latanoprostsyre) = 4,31 ved 25° C. Mange tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. november 2021 af BlopBlip

Latanoprost har ikke nogen syre/baseegeskaber i intervallet, fordi at de eneste grupper i molekylet som kan protoneres/deprotoneres er hydroxygrupper (OH), disse har ofte en pKs værdi omkring de 15, f.eks. ethanol som har en på 16, og dette ligger selvfølgelig udenfor den viste skala. Med det sagt så tror jeg ikke din pKs værdi er korrekt for latanoprost, dette er også indikeret af figur 3.3.

pKs bruges til at beskrive hvor god en syre et molekyle er. Deruodver kan pKs i sammenhæng med en pH værdi bruges til at beskrive ladningen på et molekyle. Ved pH=pKs er molekylets netto ladning neutral, hvis pH er lavere end pKs er molekylets netto ladning negativ, og når pH værdien er højere end pKs er molekylets netto ladning positiv. Du kan evt. kligge på nogle bjerrumdiagrammer, disse viser forholdet mellem syre/baseformen af specifikke molekyler.


Svar #2
05. november 2021 af Krollo (Slettet)

#1

Ja, det var en forkert værdi, hvilket jeg beklager. Det var pKs for dihydrogenfosfat. Mange tak for svaret.


Skriv et svar til: Fordelingsforholdet D

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.