Kemi

R/s isomeri

19. november 2021 af ikjuijhy - Niveau: B-niveau
Kunne virkelig godt bruge hjælp til denne opgave så hurtigt som mugligt

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. november 2021 af Viderekem (Slettet)

For at afgøre om der er tale om en r eller s-form - kigger man på de enkelte atomer i forhold til hinanden - Jo højere atomnummer, desto højere prioritet.

R-form med uret 


S-form imod uret 


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. november 2021 af Viderekem (Slettet)

Tegn strukturformelen 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. november 2021 af Wio123

En god idé er at se på det kiralecenter, det vil sige at den ikke har nogen ens grupper bundet til sig.
Hvis det skal gøres enkelt, i dit tilfælde skal du se på de bundne gruppers atomnr. H-atomer er jo lavest og det vil du gerne have peger "ind i parpiret". Herfter finder du det højeste og derefter næste højeste atomnr, hvis du så går fra det højeste atomnr til det næst højeste atom, tæller du så venstre eller højre om.

Du kan se det som et rat. Hvis du drejer højre om jamen så er det R (jeg huske det fra tysk Rechts: højre) og hvis det går mod venstre så er det S.

PS: Når jeg siger det skal gøres enkelt, så er det fordi at det molekyle er simpelt. Når du kommer ud af lange kæde med flere kiralecentre, så er det ikke nok kun at se på atomnr længere, men også bindingernes type.
Håber det hjalp ellers vil jeg gerne hjælpe yderligere


Skriv et svar til: R/s isomeri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.