Kemi

C6H12O6 = 6CO2 + 6H2O + 6O2?!?!? Hjælp fortår det bare ikke

24. november 2021 af XkillerDK - Niveau: 9. klasse

Hej jeg ved ikke helt hvordan man sætter de der 6 taller hen i de andre atomer hvorfor og hvordan foregår det? altså hvorfor skal man sætte de der 6 taller hen i de andre jeg har om carbons kredsløb og kan bare ikke forstå det da min lærer gav mig noter i dag så derfor spørger jeg jer her.

Vedhæftet fil: FUS`.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. november 2021 af moha8131

Du skal sørge for, at der er lige mange atomer på begge sider. Når du skriver tallene foran betyder det, at du ganger antal af atomet med tallet fx 6O2 = 6*2 o'er


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. november 2021 af mathon

Når du afstemmer en kemisk reaktion, skal der være lige mange atomer af hvrt grundstof på BEGGE sider af
reaktionspilen:

                              \small \small \begin{array}{l|l}\hline\\ \textup{begynd}&C_6H_{12}O_6\;+\;O\;\longrightarrow \;CO_2\;+\;H_2O\\&\\ \hline\\\textup{afstem C}&C_6H_{12}O_6\;+\;O\;\longrightarrow \;6\,CO_2\;+\;H_2O\\&\\ \hline\\ \textup{afstem H}&C_6H_{12}O_6\;+\;O\;\longrightarrow \;6\,CO_2\;+\;6\;H_2O\\&\\ \hline&\\ \textup{afstem O}&C_6H_{12}O_6\;+\;12\,O\;\longrightarrow \;6\,CO_2\;+\;6\;H_2O\\&\\ \hline&\\ 12\,O\rightarrow 6\;O_2&C_6H_{12}O_6\;+\;6\,O_2\;\longrightarrow \;6\,CO_2\;+\;6\;H_2O\\&\\ \hline \end{array}


Svar #3
24. november 2021 af XkillerDK

Men der hvor der står afstem C hvorfor afstemmer man så kun 6?


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. november 2021 af janhaa

#3

Men der hvor der står afstem C hvorfor afstemmer man så kun 6?

LHS equal RHS

C = 6C


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. november 2021 af AngelOneOne

Hej,

Prøv at læse her: Afstemning af kemiske ligninger. Der er der opstillet nogle simple retningslinjer som, hvis man følger dem, kan hjælpe dig igennem langt de fleste afstemninger af kemiske reaktionsligninger (som ikke er redox-reaktioner som bruger et lidt andet regelsæt).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: C6H12O6 = 6CO2 + 6H2O + 6O2?!?!? Hjælp fortår det bare ikke

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.